ING: Het gebruik van social media stijgt niet langer

18 oktober 2013 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Voor het eerst sinds de opkomst van social media stagneert het gebruik hiervan. Dat blijkt uit het ‘Social Media Impact’ onderzoek van ING naar het gebruik en de impact van social media, online media en traditionele media. Ook laat het onderzoek een daling zien van het vertrouwen in zowel de nieuwe als de traditionele media.

Daling van het vertrouwen in media

Uit een vergelijkbaar onderzoek van ING van vorig jaar bleek dat het gebruik van online en social media nog was gestegen en de betrouwbaarheid en impact hiervan toenamen. De resultaten van het onderzoek van dit jaar laten een ander beeld zien. Consumenten vinden media nu minder betrouwbaar dan een jaar geleden. Het vertrouwen in de media nam ten opzichte van 2012 met gemiddeld 8% af. Consumenten ervaren berichtgeving in traditionele media als televisie en dagblad nog steeds als meest betrouwbaar. Jongeren daarennegen vinden social en online media betrouwbaarder dan ouderen.

Volgens ING lijken er verschillende oorzaken te zijn voor de daling van het vertrouwen in de media. "Mogelijk zijn consumenten op dit moment in het algemeen onzekerder en wantrouwender.  Dat wantrouwen kan het gevolg zijn van een aantal internethypes en incidenten, waarbij media ook een belangrijke rol speelden. De afname in consumentenvertrouwen en ook de perceptie dat media negatiever zijn geworden is wellicht van invloed op het vertrouwen dat consumenten hebben in de media", aldus ING.

Gebruik social media stagneert

Het gebruik van social media is in de breedte vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar geleden. Het gebruik van Facebook stijgt nog wel licht. Na jaren van forse toename van het gebruik van online media laat het gebruik hiervan nu een daling zien. Van de online platforms worden online nieuwssites (zoals Nu.nl) het meest gebruikt (56% gebruikt deze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52%). Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder gebruikt. Over de hele linie is het gebruik van online media ten opzichte van 2012 afgenomen.

Gerelateerde berichten
ING: Social media maakt Public Relations belangrijker
ING: Berichtgeving Social Media steeds betrouwbaarder