Triodos campagne: Groei is meer dan een cijfer

03 december 2013 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Triodos Bank start vanavond 3 december een campagne die het vastgeroeste denken over economische groei moet losmaken.  De bank wil met de campagne laten zien dat als je anders naar groei kijkt, ziet dat groei over veel meer gaat dan cijfers. Volgens Triodos Bank ligt de sleutel in het besef dat financieel en maatschappelijk rendement niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken. De nieuwe campagne is een logisch vervolg op ‘Klein. Het nieuwe groot’.

Vast in het heilige geloof in economische groei

De campagne, die dinsdag 3 december 2013 van start gaat met het uitzenden van de korte film na het NOS Achtuurjournaal op Ned1, laat zien dat het met Nederland eigenlijk best goed gaat. Het ligt er maar net aan waar je naar kijkt.

Nederland groeit als nooit tevoren. Deze tegendraadse constatering is de kern van een publiekscampagne die alle Nederlanders aan het denken moet zetten over het begrip ‘groei’. Triodos Bank “We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis", Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland. “Steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor kwalitatieve groei. Overal om je heen zie je maatschappelijke groei. Groei die niet gaat over meer spullen produceren en kopen. Mensen en bedrijven nemen daarin zelf het voortouw. Denk aan gezinnen die hun eigen energiemaatschappij beginnen. Slagers die plantaardig vlees maken. Instellingen die menswaardige en aandachtige zorg bieden. En ondernemers die producten maken die minder schadelijk zijn voor mens en milieu.

Groei vanuit verschillende perspectieven

Het hart van de campagne is een korte film (120sec). Daarin wordt het begrip groei telkens vanuit een ander gezichtspunt in een nieuw perspectief geplaatst.

  

Groeien door niet te groeien. Bijvoorbeeld door consumptiegoederen zoals auto’s of muziek te delen, in plaats van zelf te bezitten. Groeien door de natuur zelf haar werk te laten doen, en gewassen te beschermen zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Groeien door circulair in plaats van lineair te denken en doen. Groeien met financieringsbesluiten die zijn gericht op de lange termijn, en niet louter op snelle winst. Door het energiezuinig maken van scholen en verpleeghuizen, waardoor er geld overblijft voor kwaliteit van onderwijs, of handen aan het bed.