AFM doet onderzoek naar financiële vergelijkingssites
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat in 2014 de werking van vergelijkingssites voor financiële producten onderzoeken. Dit is een vervolg op eerdere onderzoeken naar de informatieverstrekking van vergelijkingswebsites zoals eerder door de Autoriteit Consument & Markt en de AFM zelf.
Onderzoek op welke wijze een vergelijking tot stand komt
Consumenten maken in toenemende mate gebruik van vergelijkingssites om een keuze voor een financieel product te maken. Het is belangrijk dat deze vergelijking een passend product voor de consument oplevert, aldus de AFM.
Uit eerdere onderzoeken van onder andere de AFM en de ACM blijkt dat de informatieverstrekking op verschillende gebieden onvoldoende is. Zo bleek uit het onderzoek van de AFM in 2012 dat veel sites consumenten moeilijk vindbare of te weinig informatie geven over wat ze precies doen, hoe ze hun geld verdienen, hoe een vergelijking tot stand komt en hoe volledig de vergelijking is. Consumenten kunnen hierdoor in de meeste gevallen niet beoordelen welke waarde ze kunnen hechten aan de uitkomsten van een vergelijking.
AFM: Maak gebruik van verschillende vergelijkingssites
De reikwijdte van het onderzoek van de AFM is nog niet bekend. De AFM adviseert consumenten nu om kritisch te kijken naar de aanbieder van een site en naar de resultaten bij het maken van een online vergelijking. Het kan nuttig zijn voor consumenten om via verschillende sites een vergelijking te maken voor hetzelfde product om tot een goede keuze te komen.