Huizenkopers mijden volledig betaald hypotheekadvies
Ongeveer de helft van de consumenten regelt liever zelf hun hypotheek of kiezen voor een online adviestraject, dan dat zij de huidige prijzen voor hypotheekadvies moeten betalen. Dit blijkt uit een studie van adviesbureau Simon-Kucher & Partners.
De financiële adviesbranche heeft veel veranderingen gezien in de afgelopen jaren. Nieuwe wet- en regelgeving zorgde ervoor dat hypotheekprovisies werden geschrapt, waardoor hypotheekaanbieders hun advies apart moesten doorberekenen aan hun klanten. Tegelijkertijd is het kostenbewustzijn van mogelijke kopers van een huis hiermee aanzienlijk vergroot.
Begin dit jaar werd het provisieverbod ingevoerd en dit heeft een sterke impact gehad op de financiële adviesmarkt. De prijsconcurrentie werd heviger en tarieven werden behoorlijk omlaag geschroefd, volgens sommige berekeningen van wel 40% tot 50%.
Een studie van adviesbureau Simon-Kucher & Partners laat zien dat hoewel de tarieven flink lager zijn geworden, bijna de helft (45%) van de consumenten deze bedragen nog altijd niet wil uitgeven voor een compleet hypotheekadviestraject.
Hun scepsis is volgens de strategieadviseurs te wijten aan een drietal factoren. Ten eerste is na decennia lang “gratis” advies de waardeperceptie voor advies laag bij consumenten. De gemiddelde hypotheekbezitter in Nederland of diegene die een hypotheek overweegt schat dat adviseurs gemiddeld €100 per uur rekenen voor advies en er 10 uur aan besteden. Dit zou betekenen dat een adviestraject rond de €1.000 bedraagt, terwijl de meeste adviseurs bijna twee tot drie keer zoveel berekenen.
Verder is het voor consumenten onduidelijk wat precies de meerwaarde is per activiteit van een adviseur. 40% van de consumenten wil geen of weinig geld uitgeven voor hypotheekuitleg, voor hypotheekadministratie is dit zelfs 50%. Consumenten zien alleen waarde in een adviseur die gunstige voorwaarden kan bedingen en persoonlijk en op maat gesneden advies levert. Voor vrijwel ieder hypotheekaanbod wordt echter vaak een compleet advies gegeven.
Tot slot heeft de hoogte van het te financieren hypotheekbedrag invloed op het draagvlak bij consumenten. Veelal blijkt dat des te hoger het inkomen en het te financieren bedrag, hoe groter het bedrag dat de consument wil uitgeven voor een adviestraject.