Nederlands betalingsverkeer sneller, veiliger en betrouwbaarder

23 mei 2017 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Het betalingsverkeer kan zich scharen in de Europese voorhoede op het gebied van snelheid, gemak, betrouwbaarheid en veiligheid in het betalingsverkeer. Dat stelt Betaalvereniging Nederland in zijn jaarverslag over 2016. In het verslag geeft de Betaalvereniging inzicht in de ontwikkelingen die zich vorig jaar hebben voltrokken in het Nederlandse betalingsverkeer. 

Betaalvereniging Nederland bewaakt de stabiliteit van het betalingsverkeer in Nederland, zowel van betalingen in contanten als van de digitale betaalketens. Daarvoor werkt de Betaalvereniging samen met haar leden, de banken, en zorgt de Betaalvereniging voor een goede afstemming, informatiedeling en soepele samenwerking tussen alle deelnemers aan het betalingsverkeer. In zijn jaarverslag brengt de Betaalvereniging ieder jaar de belangrijkste ontwikkelingen in het betalingsverkeer ter sprake. 

Betaalvereniging Nederland - Ons stakeholderveld

Digitalisering

Volgens de Betaalvereniging heeft de digitalisering van het Nederlandse betalingsverkeer in 2016 flink doorgezet. Digitale innovaties, zoals innovatieve apps en online betaaldiensten die gelanceerd werden door financiële dienstverleners en startups, zorgden voor snellere, veiligere en vaak ook eenvoudigere betalingen. Nieuwe initiatieven of diensten die gelanceerd werden omvatten onder meer iDIN, de online identificatiedienst van de bankensector, (digitaal) Incassomachtigen en iDEAL QR, een nieuwe manier van mobiel betalen door het scannen van een QR-code met een smartphone. 

Stabieler

Volgens de gegevens van de Betaalvereniging waren de elektronische betaalketens voor pinnen, iDEAL, internetbankieren en mobiel bankieren nog nooit zo stabiel als in 2016. Van iedere 1000 pintransacties in 2016, slaagden er 998 onmiddellijk, bij de eerste betaalpoging. Internetbankieren en mobiel bankieren waren in 2016 tussen 07:00 en 01:00 99,7% van de tijd beschikbaar – 0,1% meer dan in 2015. De beschikbaarheid van iDEAL was in 2016 vergelijkbaar met die van internetbankieren: 99,66% tussen 06:00 en 00:30. 

Volgens Betaalvereniging Nederland is de hoge beschikbaarheid onder meer te danken aan de permanente aandacht voor storingspreventie door alle deelnemers in de betaalketens. Hierdoor kan, ondanks het groeiende aantal aanbieders en afnemers, het aantal storingen en de lengte van storingen beperkt worden.

Veiliger

Ondank de dubbele groeicijfers voor het gebruik van pinpassen, smartphones, iDEAL, internetbankieren en mobiele apps in het Nederlandse betalingsverkeer, is de schade door fraude al jaren aan het afnemen. Na een hoogtepunt in 2011 met ruim €90 miljoen aan schade, bedraagt de schade van fraude in 2016 nog rond de €10 miljoen. Ten opzichte van 2015 is dat een daling van 43%. De Betaalvereniging concludeert onder meer op basis van dit gegeven dat het betalingsverkeer in Nederland veiliger is geworden.

Meer betalingen en minder fraude

Volgens de Betaalvereniging is de veiligheid onder meer gestegen doordat bankklanten zich minder snel laten misleiden door phishing, mede door de campagne “Hang op, klik weg, bel uw bank!”. Betaalvereniging Nederland voegt toe: “Daarnaast investeren banken en betaalinstellingen voortdurend in verbeterde monitoring en detectie van frauduleuze betalingen. Dat heeft ertoe bijgedragen dat de totale schade in heel 2016 door malware bij internetbankieren ruim onder een miljoen euro is gezakt, tot €800.000. Met de mobiele apps van Nederlandse banken was er vorig jaar helemaal geen fraude.”

Gerelateerd:Einddatum gebruik Acceptgiro voor onbepaalde tijd uitgesteld