Rabobank lanceert als eerste Nederlandse bank IBAN-Naam Check

06 september 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Om het aantal verkeerde overboekingen via mobiel en online bankieren terug te dringen heeft Rabobank de IBAN-Naam Check gelanceerd. De check geeft een melding als de ingevoerde naam van de begunstigde niet overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is als eigenaar van het ingevoerde IBAN. Ook andere banken kunnen de check invoeren.

In Nederland worden dagelijks miljoenen overboekingen uitgevoerd via mobiel of internet bankieren. Hoewel het grootste deel daarvan goed gaat, komt het ook voor dat er fouten worden gemaakt. Voor de invoering van het IBAN, het verlengde rekeningnummer dat in heel Europa is ingevoerd in augustus 2014, vonden er ongeveer 4.500 verkeerde overboekingen per maand plaats. Dat aantal is de afgelopen jaren flink gedaald, mede door de ingebouwde controlecijfers in het IBAN, naar ongeveer 1.500 per maand in 2015 en ongeveer 1.300 onbedoelde overboekingen per maand in 2016. Driekwart daarvan betreft een verkeerde overboeking door het gebruik van oude rekeningnummers of vergissingen bij het gebruik van een adresboek. Ongeveer 200 keer per maand geven klanten aan dat zij fraude of oplichting vermoeden.

IBAN-Naam Check

Om het aantal onbedoelde en foutieve overboekingen verder terug te kunnen brengen, heeft de Rabobank op 5 september 2017 de IBAN-Naam Check geïntroduceerd. Daarmee is Rabobank de eerste bank in Nederland die de ingevoerde naam op een overboeking controleert met het ingevoerde rekeningnummer – hiervoor werd die controle niet uitgevoerd door banken. “Met de IBAN-Naam Check kunnen klanten nagaan of ze betalen aan de juiste persoon of het juiste bedrijf”, zegt Alexander Zwart, manager Online Toegang bij Rabobank.

De IBAN-Naam Check is toegevoegd aan zowel internetbankieren als de Rabo Bankieren App op smartphones. De check controleert bij het invoeren van een betaalopdracht of de ingevoerde naam overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is voor het ingevoerde nummer. Als de naam niet overeenkomt dan volgt er een melding. De volgende meldingen komen voor:

  • Bij een verschrijving in de naam, krijgt de klant ter controle een melding met de naam zoals die bekend is bij de bank.
  • Bij een forse afwijking of compleet andere naam, krijgt de klant een melding dat de naam niet overeenkomt. Ook als er bekend is dat het IBAN van een persoon is, terwijl er een bedrijfsnaam wordt opgegeven, krijgt de klant hier een aparte melding van. De bank waarschuwt hierbij voor een vergissing of mogelijke fraude.
  • Bij het invoeren van een IBAN die niet langer in gebruik is, krijgt de klant een melding dat het nummer niet langer actief is.
  • Bij een buitenlandse IBAN, krijgt de klant een melding dat de begunstigde bank zich in het buitenland bevindt.

“De IBAN-Naam Check werkt voor alle bankrekeningen in Nederland”, vertelt Zwart. “Klanten kunnen de overboeking afbreken als ze de melding krijgen dat de naam niet overeenstemt met de naam die volgens de bank bij het nummer hoort. Of als ze zien dat het nummer niet van een bedrijf is, maar van een persoon. Zo wordt internet- en mobielbankieren nog gemakkelijker en veiliger.” In het geval van een forse afwijking tussen de ingevoerde naam en de naam die bekendstaat als rekeninghouder van het ingevoerde IBAN geeft de check een extra waarschuwing. Zwart: “Klanten krijgen het advies om de betaalgegevens te checken en eventueel contact op te nemen met de ontvanger. Klanten kunnen altijd zelf de afweging maken of ze de betaling willen afbreken of toch direct uitvoeren.”

Andere banken

De IBAN-Naam Check is sinds 5 september beschikbaar voor alle klanten van de Rabobank. Klanten hoeven geen updates door te voeren of aparte software te installeren om gebruik te kunnen maken van de check – deze is automatisch beschikbaar voor alle klanten. De IBAN-Naam Check is zo ontworpen dat deze ook door andere banken geïmplementeerd kan worden. “Zij bepalen zelf of en wanneer zij dit willen invoeren”, aldus Zwart.