Rabobank lanceert augmented reality zakgeld-app voor kinderen

17 oktober 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Doordat betalen en sparen steeds vaker digitaal en online gebeurt, is het voor ouders minder eenvoudig geworden om hun kinderen financieel op te voeden. Rabobank wil ouders helpen met de lancering van Rabo PinPin, een app die gebruikmaakt van augmented reality om kinderen spelenderwijs te leren omgaan met geld.

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat wie jong leert omgaan met geld, ook later zijn financiële zaken beter op orde heeft. Maarten Kolkman, Senior Manager Sales & Distributie Particulieren en Private Banking bij Rabobank, is dan ook van mening dat kinderen zoveel mogelijk moeten worden ondersteund in hun financiële opvoeding: “Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd leren omgaan met geld en de waarde ervan. Daarmee leggen ze een stevig fundament voor financiële zelfredzaamheid.”

Vandaag de dag spelen financiële transacties zich echter steeds meer af in het digitale domein – in 2015 werd er in Nederland voor het eerst meer met pin betaald dan met contant geld. Dit zorgt ervoor dat geld minder tastbaar is dan in de tijd dat we nog vooral met contant geld betaalden. Volgens Kolkman heeft dit een negatieve impact op de financiële ontwikkeling van de jeugd. Kolkman: “We bespeuren onzekerheid bij ouders rondom het thema financiële opvoeding. Vroeger was het ‘zakgeldmoment’ dé gelegenheid om het met je kinderen over geld te hebben. Dat interactiemoment is er minder dan vroeger.”

Rabo PinPin

Om ouders te helpen bij het opnieuw tastbaar maken van geld, heeft Rabobank een nieuwe app gelanceerd. Rabo PinPin is een app die gebruikmaakt van augmented reality die kinderen in een veilige omgeving leren omgaan met geld. Kolkman vervolgt: “Door te kiezen voor een innovatief medium als augmented reality sluiten we aan bij de belevingswereld van kinderen. Dat maakt Rabo PinPin als zakgeld-app uniek en zo maken we leren omgaan met geld leuk én leerzaam.”

Met het gebruik van de camera op het mobiele apparaat waarop de app (beschikbaar voor iOS en Android) is geïnstalleerd, wordt een virtuele pinguïn genaamd PinPin tevoorschijn getoverd. De pinguïn leert kinderen spelenderwijs om goed om te gaan met hun geld. Door goed voor de pinguïn te zorgen, bijvoorbeeld door deze regelmatig te wassen, kunnen de kinderen pegels verdienen, een virtuele spelvaluta waarmee de kinderen nieuwe spullen kunnen kopen voor PinPin. Op die manier raken ze gewend aan digitale geldtransacties. Dankzij een koppeling met hun echte Rabobank-kinderrekening kunnen kinderen ook hun echte saldo checken en spaarpotjes bijhouden.

Rabobank benadrukt dat het niet mogelijk is om met Rabo PinPin echte euro’s uit te geven. Bovendien hebben ouders inzicht in het leerproces van hun kind. Kolkman: “Ouders kunnen meekijken via een speciaal oudergedeelte en zien of er geld is bij gekomen, wordt gespaard of is uitgegeven voor PinPin. Dat biedt nu aanleiding om met je kinderen over geld te praten.”

&samhoud en &ranj

Rabobank werd bij de ontwikkeling van de nieuwe app bijgestaan door &samhoud media, een specialist op het gebied van virtual en augmented reality, en &ranj, een internationale ontwikkelaar op het gebied van applied games. De twee bedrijven ondersteunden Rabobank op zowel technisch als strategisch vlak voor de ontwikkeling van Rabo PinPin. Jip Samhoud, oprichter van &samhoud media, en Gaf van Baalen, mede-eigenaar van &ranj, vertellen over de app: “Het is een vooruitstrevende keuze dat Rabobank augmented reality inzet voor financiële educatie. Realiteit wordt gekoppeld aan de virtuele wereld, zodat de technologie waarde toevoegt voor ouder en kind.”