Crowdfundingmarkt in 2017 gegroeid naar kwart miljard

12 januari 2018 Banken.nl 4 min. leestijd

In 2017 is in Nederland bijna een kwart miljard via crowdfunding opgehaald, een groei van 31% ten opzichte van 2016. Daarmee blijft de markt groeien, hoewel minder hard dan de afgelopen jaren.

Sinds 2012 is de alternatieve financieringsvorm crowdfunding in Nederland blijvend aan het groeien. Tussen 2012 en 2015 was er sprake van explosieve groei en wist de markt drie jaren achtereenvolgens te verdubbelen – van €12 miljoen in 2012 naar €128 miljoen in 2015 – een groei van bijna 815%. 2016 was opnieuw een recordjaar met een totaal opgehaald bedrag van €170 miljoen door ruim 4.800 projecten. Die groei was inmiddels al wat afgezwakt, tot ‘slechts’ 33% ten opzichte van 2015.  
223 miljoen gecrowdfund

Tragere groei

In 2017 is de markt opnieuw gegroeid, blijkt uit onderzoeksdata van CrowdfundingCijfers.nl. Zo hebben bedrijven in 2017 in totaal €223 miljoen aan crowdfunding opgehaald, een stijging van 31% ten opzichte van 2016. Met een vergelijkbaar groeipercentage als vorig jaar lijkt de groei van crowdfunding nu definitief op een lager pitje te zijn beland. In totaal werden er vorig jaar 5.384 projecten gecrowdfund, onderverdeeld in maatschappelijke projecten, creatieve projecten, ondernemingen en consumentenleningen.

CrowdfundingCijfers.nl, een initiatief van Gijsbert Koren, de medeoprichter van crowfunding consultancykantoor Douw&Koren, richt zich in zijn onderzoek op de crowdfundingcampagnes van alle Nederlandse crowdfundingplatforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfundingplatforms of hiervoor een eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de openbaar beschikbare data met veel zorg te verzamelen, ontstaat een compleet beeld van de crowdfundingmarkt in Nederland.

Lening populair

Financiering door middel van crowdfunding kent verschillende vormen. Lenen, zo blijkt uit de data, bleek het afgelopen jaar – in maar liefst 78% van de gevallen – de meest voorkomende vorm. Overige mogelijke vormen zijn: een ‘donatie’, waarbij een financiële bijdrage wordt gedaan zonder tegenprestatie. Of ‘rewards’, waarbij er een tegenprestatie is in natura (een product of dienst bijvoorbeeld). Verder is er nog de ‘converteerbare lening’, waarbij een investering later wordt omgezet in een lening of aandelen, en ten slotte zijn er nog de ‘aandelen’, waarbij een investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming.

projecten en typen

Groeigebieden

In het onderzoek wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende segmenten, die een steeds groter aandeel binnen de crowdfundingmarkt voor zich opeisen. om te beginnen duurzame ondernemingen en duurzame energieprojecten. Deze ondernemingen en projecten halen volgens de onderzoekers gemiddeld hogere bedragen op. “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat duurzaamheid en duurzame energie (naast vooruitzicht op financieel rendement) aanspraak maken op de maatschappelijke betrokkenheid van investeerders. Crowdfunding maakt het zo voor investeerders mogelijk om een directe en zichtbare bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de maatschappij”, aldus de onderzoekers. Naast duurzaamheid, valt ook vastgoed op als groeiende niche – steeds meer vastgoedprojecten en hypotheken worden via crowdfunding gefinancierd.

Ten slotte wijzen de onderzoekers op de sterke groei in 2017 van het aantal goede doelen dat crowdfunding inzet: “Veel gevestigde goede doelen worstelen met het vinden en binden van nieuwe donateurs. Crowdfunding kan donateurs aanspreken die een directe bijdrage willen leveren aan een concreet project.”

Prognose

Ook crowdfundingplatform Crowdfundmarkt** denkt dat de crowdfundingmarkt de komende periode zal blijven aantrekken. Voor de komende periode ziet het platform verschillende ontwikkelingen binnen de markt. Zo beschrijft men onder meer dat investeerders steeds hogere rentes krijgen aangeboden, met uitzondering van startups. Ook verwacht het platform een toename in het aantal consumentenleningen dat via crowdfunding verstrekt wordt. Tot slot merkt Crowdfundmarkt op dat het aantal crowdfundingplatforms in ons land – ons land telde afgelopen zomer 52 AFM geregistreerde crowdfundingplatforms, tegenover 50 eind vorig jaar – zijn piek bereikt lijkt te hebben.

* Het platform biedt investeerders een overzicht van alle crowdfundingprojecten in Nederland en brengt ondernemers en platformen samen.