Fraude in betalingsverkeer voor het eerst in jaren toegenomen

20 april 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Nederlandse consumenten hebben voor het eerst in jaren meer schade geleden door fraude bij betalingen. Met een stijging van €2,7 miljoen kwam de totale schade in 2017 uit op een bedrag van €12,9 miljoen. Omdat de waarde van alle transacties meer toenam dan het fraudebedrag, is het fraudebedrag per transactie per saldo een fractie afgenomen.

De toename in het totale fraudebedrag is een trendbreuk vergeleken met de afgelopen jaren. Al jaren aaneen is de trend neerwaarts, in 2012 was de totale fraude zelfs nog meer dan €80 miljoen. Door een toename van de totale waarde van alle transacties van €5 biljoen in 2016 naar €6,5 biljoen in 2017 daalde het aantal fraudegevallen naar minder dan 0,0002% van het totale betaalvolume. Dat lage percentage is goed voor het vertrouwen in de Nederlandse betaalmarkt en wordt mede mogelijk gemaakt door de inspanningen van de bankensector als geheel.

Fraude betalingsverkeer 2017 bedraagt €12,9 miljoen

De grootste schadepost met €3,5 miljoen bestond uit fraude met verloren of gestolen pinpassen. Fraude met internetbankieren kende vooral een sterke procentuele stijging. De schade nam toe van een kleine €400.000 naar €1,2 miljoen. Dat komt vooral door steeds ‘echtere’ phishingmails, gecorrumpeerde berichten die van banken afkomstig lijken te zijn, maar in werkelijkheid verstuurd worden door criminelen. De tijden dat zij in slecht Nederlands vroegen om je wachtwoord in te vullen op de website van de ‘Rababank’ zijn wel voorbij. Van deze schade is 96,7% vergoed door de banken, aldus Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.

De eerste helft van 2017 kende ook een sterke stijging in fraude met automatische incasso’s. Samen met vervalste overschrijvingsformulieren was deze post goed voor €1,3 miljoen euro schade. In de tweede helft van het jaar is dat echter sterk teruggedrongen door de banken, die lucht kregen van deze fraudevorm. Nauwe samenwerking met de autoriteiten heeft gezorgd dat een bende werd opgepakt die verantwoordelijk was bij het ontvreemden en vervalsen van overschrijvingsformulieren.

Veilige innovaties

Het zijn vooral de nieuwe betalingsvormen die erg veilig blijken te zijn en waar weinig fraudegevallen plaatsvinden. Er is bijvoorbeeld niet één melding gemaakt van digitaal zakkenrollen. Enkele jaren terug werd nog gewaarschuwd voor zakkenrollers die met betaalterminals zouden rondlopen en door je broekzak heen je pinpas zouden leegtrekken. Verkopers van aluminium betaalpashouders hebben daar garen bij gesponnen. In de realiteit is er - net als in voorgaande jaren - geen één melding geweest van digitaal zakkenrollen. Er is dus niets dat de opkomst van contactloos pinnen in de weg lijkt te staan.