ABN AMRO wint mondiale pr-prijs met campagne rond kaasboer

29 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ABN AMRO heeft een zogeheten Sabre Award in de wacht gesleept, een mondiale prijs voor excellente pr-campagnes. De organisatie achter de awards moest kiezen uit meer dan 5.000 inzendingen wereldwijd. De beste 40 ontvangen een Sabre Award. ABN AMRO eindigde uiteindelijk op een verdienstelijke 13e plaats met de campagne rond Kaan’s StreamStore, waarbij online en offline winkelen gecombineerd wordt.

Waar ging de campagne rond Kaan’s StreamStore exact over? Met hulp van ABN AMRO deed kaasboer Jan Kaan uit Alkmaar een experiment rond de mogelijkheden én beperkingen van een fysieke winkel die online wil groeien. Door een livestream op te zetten kon opeens de hele wereld een kijkje nemen in de ambachtelijke winkel van Kaan en ook meteen een bestelling plaatsen voor een kaasje. De livestream stond vijf dagen aan en leidde tot een verdubbeling van het aantal bestellingen in de webshop.

ABN AMRO wint mondiale pr-prijs met campagne rond kaasboer

“Dit is precies wat we wilden bereiken met de StreamStore”, aldus Henk Hofstede, sector banker Retail bij ABN AMRO kort na de campagne. “De authentieke en ambachtelijke speciaalzaak van de toekomst wereldwijd op de kaart zetten. Inclusief de persoonlijke benadering, goede service en kwaliteit - maar dan bereikbaar voor het grote publiek. Dat het wereldwijd zo veel succes zou hebben, hadden we niet verwacht. Mooi om te zien dat een traditionele kaaswinkel er nu een potentiële internationale klantenkring bij heeft gekregen. Wat ons betreft, is het experiment meer dan geslaagd en een voorbeeld voor retailers die nadenken over hun online aanwezigheid.”

Watergate

De campagne Kaan’s StreamStore was de enige Nederlandse inzending van de ruim 5.000 inzendingen uit alle hoeken van de wereld. De bekendmaking van de prijswinnaars vond plaats in het Watergate Hotel in Washington DC, inderdaad hét Watergate Hotel bekend van de ongeoorloofde praktijken van Nixon. De Britse supermarktketen Iceland ging aan de haal met de eerste plaats, met de campagne #toocoolforplastics.