Bunq laat gebruikers kleuren wijzigen van Apple Pay kaarten

14 januari 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Online bank Bunq zou werken aan een toepassing die klanten in staat stelt Apple Pay kaarten beter van elkaar te onderscheiden. Gebruikers zouden dan zelf een kleurtje kunnen geven aan de omlijning van kaarten. Op die manier is het niet meer nodig om eerst door de kaarten heen te scrollen. 

Op iCulture - een blog voor kenners en fans van iPhone en andere apparaten van Apple - zijn afbeeldingen opgedoken waarop de ontwikkeling al te zien is. In het voorbeeld zijn zes opeengestapelde Apple Pay kaarten van Bunq te zien in de Apple Wallet, allemaal voorzien van een verschillende omlijning. Die verschillende kleuren kunnen aan verschillende kaarten voor afzonderlijke doelen worden toegewezen. Bijvoorbeeld een rekening voor boodschappen, een rekening voor kleding en een rekening voor horeca-uitgaven.

Nuttige innovatie?

Het herkennen en meteen de juiste bankpas voor het doel dat men beoogt wordt genoemd als één van de grootste nadelen van Apple. De passen zelf een naam geven is bijvoorbeeld niet mogelijk en kleuren toewijzen tot op heden evenmin. Het lijkt op het eerste oog dus een nuttige innovatie die gebruikers tijd bespaart. Het enige dat men nog wel zelf moet onthouden is welke kleur bij welk type uitgaven hoort.

Aan de andere kant is het de vraag hoeveel mensen dit probleem op dagelijkse basis ervaren. Het merendeel van de algemene gebruikers zal hooguit beschikken over twee of drie Apple Pay kaarten. Vaak ook nog van verschillende banken, waardoor ze relatief eenvoudig van elkaar te onderscheiden zijn. Desalniettemin toont Bunq dat het iets wil doen met opmerkingen en suggesties van gebruikers. Op iCulture spreekt men de verwachting uit dat de optie eind januari beschikbaar wordt, bij een nieuwe update van de Bunq-app. 

Ten slotte is het nog onzeker of de afbeelding ‘echt’ is in plaats van goede Photoshop-vaardigheden. Het zou namelijk gaan om een gelekte afbeelding en daarbij is het vaak de vraag of deze echt is afkomstig van een creatief brein. Veel bedrijven maken echter ook gebruik van de lek-methode om alvast wat publiciteit te genereren en mysterieus de boot af te houden tot het zover is.