NVB: Jonge bankiers werken aan gewenste cultuur

14 mei 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Vorige week werd door vier jonge bankiers de Cultuurkaart overhandigd aan minister Dijsselbloem van Financiën. Op deze Cultuurkaart hebben meer dan 100 bankiers duidelijk gemaakt hoe de cultuur binnen banken er uit moet zien en volgens welke waarden zij willen handelen. Met de Cultuurkaart willen de jonge bankiers een bouwsteen leveren voor de vernieuwing van de bankensector.

Cultuursessies

De Cultuurkaart is een resultaat van drie bijeenkomsten over de gewenste cultuur in de financiële sector, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Banken, Duisenberg School of Finance,  de Vrije Universiteit.

In de drie bijeenkomsten gingen meer dan 100 bankiers met een leeftijd tot 35 jaar de discussie aan over de vraag: wat zijn voor toekomstige leiders in de financiële sector de waarden van de gewenste cultuur en welke werkhoudingen horen hierbij?

Cultuurkaart

Volgens de jonge bankiers moeten de volgende waarden centraal staan in het gedrag van medewerkers in de bankensector:

- betrokken
- ambitieus
- dienstbaar
- betrouwbaar
- integer

Deze waarden zijn vervolgens onder leiding van De Argumentenfabriek concreet gemaakt door de waarden te vertalen naar werkhoudingen.

Uiteindelijk hebben Arjan Doevendans (ABN AMRO), Juliëtte Heldens (Rabobank), Nynke Visser en Jan Bolle (ING) de Cultuurkaart overhandigd aan minister Dijsselbloem van Financiën.

Vervolgstappen

De presentatie van de cultuurkaart is niet het einde van het traject maar vormt het startsein voor bredere discussie tussen jongere mensen in de financiële sector. In de loop van het jaar zullen meerdere bijeenkomsten worden georganiseerd in De Nieuwe Poort. Tijdens deze bijeenkomsten zal steeds een van de waarden van de kaart centraal staan en gaan jonge bankiers, verzekeraars, advocaten en accountants met elkaar in gesprek over de cultuur binnen de financiële sector. Ook zullen verschillende financiële instellingen de cultuurkaart als inspiratie gebruiken voor het denken binnen de individuele instelling.

Meer informatie over vervolgacties is te vinden op de Linkedin groep: Tijd voor financiële revolutie.