Meer dan duizend ING’ers melden zich aan voor training ‘Hulp bij je geldzaken’

09 oktober 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

‘Hulp bij je geldzaken’ is een online trainingsprogramma van het Nibud dat deelnemers leert hoe zij vrienden en familie met geldzorgen kunnen helpen. ING is één van de banken die het programma aan zijn eigen medewerkers aanbiedt. In een week tijd hebben ruim duizend medewerkers zich aangemeld voor het traject, waarmee ze na voltooiing ook inzetbaar zijn bij maatschappelijke organisaties. Het initiatief wordt juist nu – ten tijde van de coronacrisis – als bijzonder relevant beschouwd. 

Naast een gezondheidscrisis zorgt Covid-19 ook voor een economische crisis. Dergelijke krimpcijfers zijn sinds de Tweede Wereldoorlog niet voorgekomen. Het kabinet en ook de banken hebben veel gedaan aan behoud van werkgelegenheid, maar een stijging van het aantal werklozen kan haast niet uitblijven. Dat zorgt bijna automatisch voor een toename van het aantal Nederlanders dat moeite heeft alle rekeningen te betalen. 

Er zouden in Nederland ruim tweeënhalf miljoen mensen zijn die moeilijk rondkomen en maar liefst een vijfde van de huishoudens kampt met betalingsproblemen. Lang niet altijd weten deze groepen de juiste wegen naar hulp te vinden. Om deze mensen te helpen hun situatie te verbeteren ontwikkelde budgetvoorlichtingsorganisatie Nibud de online training ‘Hulp bij je geldzaken’. Verzekeraar Aegon was de eerste financiële instelling die deze training opnam in het aanbod richting de eigen medewerkers. ING was één van de partijen die volgde. 

“Zeker in deze tijd is het heel belangrijk om financieel gezond te blijven. Door corona zullen meer mensen in de financiële problemen komen”, weet Ruud van Dusschoten, CEO van ING Nederland. “Samen met het Nibud helpen wij Nederland financieel een stap vooruit te zetten. Zo zorgen ING-medewerkers ervoor dat naast klanten, ook mensen in de eigen omgeving financieel fit blijven.”

Problemen herkennen en bespreken

In de training – die bestaat uit acht online lessen en één afsluitend webinar – krijgen de medewerkers basislessen over geldproblemen én hoe ze deze kunnen herkennen. Ook leren zij hoe ze een gesprek moeten starten met de personen in kwestie en welke middelen er zijn om de problemen te verminderen en waar mogelijk op te lossen. Maatschappelijke inzet is bovendien onderdeel van de huidige cao van ING, waarvoor werknemers ook de tijd en de ruimte krijgen. 

Nibud-directeur Arjan Vliegenthart – eerder actief voor de SP als wethouder Sociale Zaken in Amsterdam – is blij met het hoge aantal ING’ers dat zich aanmeldt: “Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we in deze vreemde en onzekere tijden problematische schulden voorkomen. Ik ben blij dat ING en Nibud de handen ineen hebben geslagen en dat zoveel betrokken ING-medewerkers zich hebben aangemeld voor deze cursus.”