Nieuwe campagne Triodos breekt oude denkbeelden

01 december 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Vandaag lanceert Triodos Bank haar nieuwe campagne als vervolg op haar eerdere succesvolle campagnes ‘Klein. Het Nieuw groot’ (juli 2012) en ‘Groei is meer dan een cijfer’ (december 2013). Met de nieuwe campagne '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ wil Triodos Bank alle Nederlanders uitdagen zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. De bank werpt onder andere ook de vraag op of je een bankier wel moet vertrouwen als het over geld gaat.

'5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’
Een kikker laat zich niet koken. Met deze korte film gaat vandaag de publiekscampagne ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ van start. In de campagne wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht. De film wordt maandag 1 december na het NOS Achtuurjournaal op NPO1 voor het eerst uitgezonden. De komende weken zullen varianten op de film op tv en radio worden herhaald. Daarnaast is er een speciaal campagneplatform http://www.5dingen.org/. Op het platform worden de film en de varianten erop met alle vijf ‘dingen’ telkens toegelicht en van commentaar en een concreet handelingsperspectief voorzien.

De film is geïnspireerd op de zogeheten ‘boiling frog myth’. Deze wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Dit verhaal wordt daarom wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken. Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil de campagne laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen.