Deutsche Bank wil retail banking vaarwel zeggen

27 maart 2015 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Volgens betrouwbare bronnen ligt er bij Deutsche Bank een plan om alle consumentenactiviteiten te verkopen. Dat meldden Bloomberg Business en het FD eerder deze week. Vooralsnog is het een van drie plannen die worden beoordeeld als mogelijke herstructureringen om de winstmarges van de Duitse grootbank op te krikken.

Vergeleken met andere internationale banken, presteert Deutsche Bank al enige tijd onder de maat. Om kapitaal vrij te maken gaat al langer het gerucht van een aankomende beursgang van de in 2010 door Deutsche aangeschafte Duitse Postbank. Nu komt van betrouwbare bronnen van de Duitse media het bericht dat de herstructurering van Duitslands grootste bank wel eens veel groter zou kunnen zijn dan alleen een beursgang.

Deutsche Bank

Drie plannen
Het meest ingrijpende plan dat momenteel de ronde doet binnen de muren van Deutsche Bank betekent het afscheid nemen van alle consumentenactiviteiten. De bank heeft nu te weinig eigen vermogen op de balans en het afstoten van de retail unit zou dit probleem in een keer oplossen, evenals kapitaal vrijmaken om slecht-presterende investment banking activiteiten in te korten. In deze strategische optie zou de Postbank gebundeld worden met de eigen consumentenactiviteiten en gezamenlijk in 2017 in de etalage worden gezet.

Er liggen nog twee andere plannen om de winstmarge van Deutsche Bank te verhogen. In de minst ingrijpende optie wordt de Postbank volledig opgenomen onder de vlag van Deutsche Bank en zal de bank flink moeten snijden, voornamelijk in de investment banking unit. Volgens een van de bronnen zou het maar liefst vijf jaar duren voordat de bank echt de resultaten van deze optie zal merken. Daarnaast zal deze optie ontslagen en weerstand van het personeel tot gevolg hebben.

De laatste optie is de eerder gespeculeerde beursgang van de Postbank. Hierdoor zou kapitaal vrijkomen om zo’n 45 miljard aan risicodragend vreemd vermogen af te lossen en het percentage eigen vermogen van de bank omhoog te halen. Of dit voldoende is om de beoogde 4% eigen vermogen te behalen is nog maar de vraag – dat niveau ligt nu rond de 3,5%.

Jurgen Fitschen - Deutsche Bank

Afscheid
De optie om afscheid te nemen van de consumentenactiviteiten lijkt steeds meer bijstand te winnen. het Handelsblatt en de Süddeutsche Zeitung melden dat er zich een meerderheid in de raad van commissarissen voor een Deutsche bank zonder retail unit aan het vormen is. Ook de Duitse politiek roept al jaren dat zakelijk en retail bankieren beter gescheiden kunnen blijven. De afstoot gaat alleen wel tegen recente uitspraken van Jürgen Fitschen, co-CEO van Deutsche Bank, in. In een recente conferentie in Frankfurt zei hij nog dat de Duitse grootbank wereldwijd actief wil blijven als universele bank met een uitgebreid dienstenaanbod.