SNS biedt klanten webcare via WhatsApp

08 april 2015 Banken.nl 2 min. leestijd

Klanten van SNS kunnen vanaf nu hun bank via WhatsApp benaderen als ze vragen of opmerkingen hebben. De inzet van de mobiele chat app bij de bank betreft vooralsnog een proef van een half jaar met de webcaretool van Buzzcapture. Naar eigen zeggen is SNS hiermee de eerste financiële dienstverlener die deze mogelijkheid biedt in Nederland. De bank wil klanten de mogelijkheid bieden om servicevragen via WhatsApp aan Webcare te kunnen stellen. SNS test momenteel of de toepassing voldoende toegevoegde waarde heeft op de serviceverlening van de klantenservice van de bank.

Communiceren via WhatsApp

“WhatsApp stelt klanten in staat snel en eenvoudig contact op te nemen met ons. Mensen vinden het heel normaal om met elkaar te WhatsAppen, de bank past zich graag aan haar klanten aan. De komende maanden gaan we samen met onze klanten kijken hoe we deze service verder vorm gaan geven”, licht Marc van den Boom, Social Media Manager van SNS toe. SNS gebruikt hiervoor de technologie van Buzzcapture. Een specialist op het gebied van social media monitoring, integreert WhatsApp zodat bedrijven behalve via social media ook direct via de populaire app kunnen praten met consumenten.

SNS start met webcare via Whatsapp

WhatsApp technologie voor bedrijven

Hiervoor hoeven medewerkers van een webcare afdeling niet tientallen telefoons op hun bureau te leggen. Buzzcapture integreerde de WhatsApp technologie in zijn eigen systeem, zodat het via het computerscherm is te gebruiken. Bedrijven kunnen meerdere private chats tegelijk voeren met klanten. “Organisaties kunnen klanten nu zeven dagen in de week, dag en nacht helpen. Ook nieuws delen of extra informatie versturen wordt gemakkelijker, zolang de klant hier natuurlijk toestemming voor geeft”, zegt Alex van Leeuwen, directeur en oprichter van Buzzcapture.

9,4 miljoen Nederlands gebruiken WhatsApp

Over het gebruik van de technologie van Buzzcapture bij SNS zegt Van Leeuwen: “Iedereen heeft WhatsApp op zijn telefoon en het is technisch geschikt als servicekanaal. Het ondersteunt echter geen zakelijke apps, dus we kunnen daar als leverancier geen SLA’s over afspreken met onze klanten.”. Van Leeuwen gaat verder: “WhatsApp is laagdrempeliger dan Twitter of Facebook. Allereerst omdat vrijwel iedereen in Nederland het heeft. Bovendien is de communicatie niet publiekelijk zichtbaar, wat consumenten als prettig ervaren”. Het aantal actieve gebruikers van WhatsApp stijgt flink. Nederland telde vorig jaar 9,4 miljoen actieve gebruikers. Daarmee gebruikt de meerderheid van de Nederlanders de Amerikaanse chat app.