Rabobank introduceert mobiele kassa SmartPin

13 mei 2015 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Met de mobiele kassa SmartPin biedt Rabobank de kleine ondernemener een alternatief voor de gewone betaalterminal, die voor hen vaak te complex, niet efficiënt of te duur is. De app maakt het mogelijk om pinbetalingen te accepteren op smartphone of tablet. Rabobank is daarmee de eerste Nederlandse bank met een dergelijke 'mobiele kassa'. Andere partijen hebben wel al mobiele kassa's geintroduceerd in Nederland, zoals Payleven, iZettle, Square en Pinmobile.

De app werkt in combinatie met een gecertificeerde kaartlezer en accepteert pinnen via (contactloze) pas en telefoon. Marco Bosma, directeur Financiële Logistiek Rabobank: “Met Rabo SmartPin maken we pinnen toegankelijk in situaties waar klanten nu nog veelal met cash geld betalen. Rabo SmartPin is méér dan pinnen via een smartphone of tablet alleen. In feite is het de kassa op je mobiel.”

Zo kan de ondernemer binnen de app de totale dagomzet inzien en die vervolgens overbrengen naar zijn boekhouding. Ook is het mogelijk de BTW die met de verkopen gemoeid is, vast te leggen en op die manier op dagbasis af te wikkelen. Overigens kan de app in dit opzicht ook de contante betalingen verwerken. 

Voorkeur voor pinnen

Rabo SmartPin sluit aan bij de behoefte van consumenten om op meer plaatsen met pas of telefoon te kunnen betalen. Niet alleen neemt het aantal pinbetalingen ten opzichte van cashbetalingen nog altijd toe; uit onderzoek in opdracht van de Rabobank blijkt ook dat twee derde van de consumenten het lastig vindt als zij ergens alleen met cash geld kunnen betalen. In datzelfde onderzoek gaf 86 procent aan grotere bedragen bij voorkeur te willen pinnen.

Fouragehandelaar Willem Kooter uit Hazerswoude heeft al met de Rabo SmartPin gewerkt: “Wij verkopen hooi en stro en leveren aan maneges, bedrijven en particulieren. Sommigen willen meteen afrekenen en dat was tot voor kort soms lastig. De chauffeur was met contant geld onderweg, wat een veiligheidsrisico is, en daarnaast had hij te maken met extra administratie. Mensen die bij ons wilden afrekenen en geen cash bij zich hadden, moesten eerst naar de bank om geld te pinnen. Nu wij Rabo SmartPin hebben, is dat niet meer nodig.”