KPMG: Investeringen FinTech stijgen naar 20 miljard

17 december 2015 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Wereldwijd groeien de investeringen in FinTech in hoog tempo. Uit onderzoek van KPMG en H2 Ventures blijkt dat in 2015 een bedrag van $20 miljard geïnvesteerd wordt in technologische innovatie in de financiële sector – bijna 70% meer dan in 2014. Vooral de opkomst van FinTech in China is opvallend volgens de onderzoekers.

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van Accenture dat de wereldwijde investeringen in FinTech in 2014 waren gestegen tot een bedrag van $12 miljard, een verdrievoudiging ten opzichte van 2013. Ook in 2015 zet de groei van de investeringen in nieuwe financiële technologie door. KPMG en H2 Ventures hebben in een recent onderzoeksrapport, ‘FinTech 100’ inzichtelijk gemaakt hoe de investeringen zich wereldwijd hebben ontwikkeld en zich nog zullen ontwikkelen tot het einde van 2015. Bovendien biedt het onderzoeksrapport een top 100 lijst van de bedrijven die het meest actief zijn met innovatie binnen de financiële sector.

Fintech100 - Leading Global Fintech Innovators Report 2015

70% groei
Ten opzichte van 2014 zullen de wereldwijde investeringen in FinTech dit jaar met bijna 70% groeien, voorspellen de onderzoekers. Daarmee komen de totale investeringen in 2015 uit op zo’n $20 miljard. De groei wordt flink gestimuleerd door de opkomst van FinTech in China. Volgens de onderzoekers zijn er veel ondernemingen in China actief op het gebied van FinTech, en spelen ook gevestigde financiële spelers gretig in op de nieuwe technologieën die door startups op de markt gebracht worden.

In de top 100-lijst die H2 Ventures en KPMG hebben opgesteld in hun onderzoek scoren Chinese bedrijven hoger dan vorig jaar. KPMG-partner Ank van Wylick vertelt: “Op de ranglijst van de honderd meest toonaangevende FinTech bedrijven nemen ZhongAn en Qufengi top 5 posities in. In totaal bezetten zeven Chinese ondernemingen een plaats in de top 100, terwijl vorig jaar alleen WeCash aanwezig was in de lijst. Het is een bewijs van het feit dat in China steeds meer durfkapitaal in financiële innovatie wordt gestoken en dat Chinese FinTechs zich in een steeds grotere belangstelling mogen verheugen.”

De opkomst van China is ook zichtbaar in de wereldwijde verdeling van de 100 meest innovatieve FinTech bedrijven. Inmiddels is het aandeel van de Asia Pacific regio gestegen tot 22%, 2% hoger dan het aandeel van Europa (exclusief de UK), het Midden Oosten en Afrika samen in de top 100 lijst. Het hoogstgeplaatste Nederlandse bedrijf, Adyen, neemt op de ranglijst een 19e positie in. Het van origine Duitse Spotcap staat op #44. Verder is 40% gevestigd in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en 18% in het Verenigd Koninkrijk.

Van Wylick: “Op dit moment worden de grote financiële centra, zoals Londen, New York en tegenwoordig ook Sydney, ook al aangemerkt als de bolwerken van innovatie. De snelheid waarmee de vernieuwing in de financiële sector zich voltrekt is hoog en beperkt zich niet tot een handjevol landen. Overal ter wereld doet de vernieuwing in de financiële sector zijn intrede, hetgeen geïllustreerd wordt door het feit dat de FinTech startups in de lijst van honderd hun thuisbasis hebben in twintig verschillende landen.”

Meest ingrijpende veranderingen
“Naast de vijftig meest innovatieve, gevestigde ondernemingen, maakt het onderzoek duidelijk welke FinTech startups voor de meest ingrijpende veranderingen in het landschap zorgen”, zegt Ferdinand Veenman, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de bankensector. Veenman: “Deze jonge ondernemingen stellen grotere bedrijven weliswaar in staat om voordeel te halen uit nieuwe technologieën, maar zorgen ook voor de nodige druk op bijvoorbeeld de bankensector. Deze nieuwe toetreders kunnen in een omgeving opereren waar soms minder toezichteisen gelden en richten zich op een volledig ander verdienmodel dan dat van de banken. Dat model is gebaseerd op kennis van het financiële plaatje van de consument en niet op de marge van de onderliggende producten. Omdat ze niet gebonden zijn aan een enkel product of label kunnen ze de consument vaak vollediger informeren en adviseren dan banken die doorgaans alleen vanuit hun eigen product inzage hebben in het financieel plaatje van de consument”, sluit hij af.