Knab presteert goed in 2015, klantbestand stijgt 98%

24 februari 2016 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Internetbank Knab zag in 2015 het aantal klanten met meer dan 98% toenemen. De internetbank sloot het jaar 2015 af met 81.394 klanten. “Cijfers waar we trots op zijn”, staat groot bovenaan het jaarbericht. Ook is het toevertrouwde vermogen gegroeid van €1,05 miljard naar €2,48 miljard. Zo is te lezen in het gepresenteerde jaarbericht 2015. “Met maar liefst 81.394 tevreden klanten zijn wij meer dan trots op deze mijlpaal”, schrijft de internetbank in de ‘infographic’.

Hoge rente en lage kosten main drivers

Knab zette alle jaardata in een infographic. Van de nieuwe particuliere klanten kwamen 46% af op de hoge rente, 22% op het vernieuwende karakter, 12% op de lage kosten en 10% op de service. Zakelijke klanten kozen met name voor de lage kosten (57%), hoge rente (16%), vernieuwend karakter (16%) en het gemak/eenvoud (8%). De particuliere klanten gaven de internetbank op klanttevredenheid een score van 87%. Ook bij de zakelijke klanten lag de score op klantvriendelijkheid hoog (89%).

Knab in 2015

In de prijzen in 2015

Ook laat de infographic zien dat Knab een aanzienlijk aantal awards of prijzen heeft ontvangen. Behalve de Financial Marketing Award 2015 won de internetbank de Celent Digital Bank Award 2015, het Gouden Spaarvarken 2015 voor het beste en meest stabiele spaarbeleid en de Openness Award voor de beste servicebank 2016. Bij MoneyView ontving de bank voor zowel Kwartaal Sparen als Knab Zakelijk de 5 sterren Product rating prijs. Bovendien haalde Knab de 'list of 50 innovators' van Dutch Fintech.

In 2017 break-even, met 200.000 klanten winstgevend

Verder laat de infographic zien dat er bij Knab 119 mensen werken. Naast het goede resultaat over het jaar 2015 moet Knab nog een aantal forse stappen zetten. In november afgelopen jaar zei Knab oprichter René Frijters in het FD dat hij denkt zo’n 200.000 klanten nodig te hebben om winstgevend te kunnen zijn. Hij hoopt dat de bank in 2017 break-even kan draaien. “We hebben veel scepsis bij de consument moeten overwinnen. Mensen wilden zien of we na twee jaar nog wel zouden bestaan”, aldus Frijters.

Van scepsis naar fans

“We waren die nieuwe en dure bank. Die sfeer is helemaal omgeslagen. We hebben fans gecreëerd. Dan gaan mensen over je praten en andere mensen overtuigen om over te stappen”, aldus Frijters.

Werken bij Knab? Bekijk hier de vacatures!