Alipay blijft voorlopig alleen voor Chinezen

09 maart 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Alipay blijft zich op Chinezen richten en niet op Europeanen. “Dat wil niet zeggen dat we dat nooit gaan doen”, vertelde Yang Geng, director of Business Development van Alipay op de tiende editie van het Online Betaalcongres in Houten. Alipay maakt deel uit van de Chinese e-commerce gigant Alibaba. De betaaldienst richt zich alleen op Chinezen, in China zelf en in het buitenland.

400 miljoen actieve gebruikers

Hoewel Alipay wereldwijd veel groter is dan PayPal, heeft de Chinese betaaldienst momenteel geen plannen om binnenkort betaaldiensten voor Amerikanen of Europeanen te introduceren. Alipay heeft ook in Japan en Zuid-Korea een behoorlijk marktaandeel. Ook daar bedient de betaaldienst alleen Chinese klanten. De huidige mobiele betalingsmarkt in China wordt gedomineerd door Alipay en Tencent. In 2015 had Alipay in China een aandeel van 72,9% en Tencent 17,4%. Alipay is enorm populair in China, met ruim 400 miljoen actieve gebruikers.

Alipay

Concurrentie betreedt de Chinese markt

“Ik kan een hele dag onderweg zijn en alles met de Alipay app betalen. Ook in fysieke winkels waar een QR code van een artikel kan worden gescand”, zegt Alipay Director Geng. Ondanks het enorme bereik heeft Alipay wel concurrentie. WeChat Payment komt sterk op in China en Apple heeft vorige maand haar mobiele betalingssysteem Apple Pay in China beschikbaar gemaakt. Het is goed mogelijk dat onder druk van de nieuwkomers op de Chinese mobiele betalingsmarkt Alipay zijn diensten echt internationaal introduceert. ‘’We gaan er nu nog niets over zeggen’’, zegt Geng op het Online Betaalcongres.

Apple Pay krijgt een zware dobber in China

Met de introductie in China vergroot Apple haar potentiële gebruikersgroep met een bevolking met een omvang van meer dan 1 miljard mensen. Volgens Jennifer Bailey, Apple Pay’s vice-president kan China weleens de grootste Apple Pay markt worden, maar analisten zijn nogal sceptisch over de kansen van Apple Pay in China, omdat China op dit moment al een heel competitieve mobiele betalingsmarkt heeft en afgezien van de grootste steden, de iPhone 6 serie niet heel veel wordt gebruikt in China. De dominantie van Alipay en Tencent op de mobiele betalingsmarkt in China kwam tot stand omdat zij in staat waren om financiële instellingen en banken aan zich te binden.

Sterke positie qua infrastructuur en veiligheid

Alipay en Tencent hebben veel uitgegeven aan het installeren van de benodigde software in Chinese winkels. Ook de bescherming die Alipay biedt aan consumenten speelt een belangrijke rol. Zo biedt Alipay onder meer een escrowdienst aan die het geld vasthoudt totdat is geleverd en de klant daarover tevreden is. Daarnaast wordt Alipay vaker gebruikt om producten in het buitenland te bestellen. Die bestellingen zijn niet goed te volgen en fraudegevoelig. De Chinese consument kiest via Alipay voor veiligheid.