Nettowinst ASN Bank groeit met 21% tot €70,8 miljoen

22 april 2016 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ASN Bank heeft in 2015 een nettowinst geboekt van €70,8 miljoen – bijna 21% meer dan in 2014. Ondanks een daling van de baten met 1,6% wist de bank toch een hoger bedrijfsresultaat te realiseren doordat de lasten ook lager waren dan in het voorgaande jaar. Volgens Ewoud Goudswaard, Algemeen Directeur, was 2015 een ‘succesvol jaar met groei op veel verschillende fronten’.

Net als moederbedrijf SNS Bank heeft ook ASN Bank in 2015 zijn nettowinst fors weten te verhogen. Door een daling van de lasten, ten opzichte van een lagere daling van de baten, heeft de duurzaam-gefocuste bank zijn nettowinst in 2015 met bijna 21% verhoogd naar €70,8 miljoen. De totale baten over het jaar daalden met 1,6% naar €151,6 miljoen.

ASN Bank

Het klantenbestand van ASN groeide het afgelopen jaar met zo’n 25.000 klanten naar een totaal van 628.000. Volgens de bank is het grootste deel van de groei toe te rekenen aan nieuwe klanten met een betaalrekening en nieuwe klanten die wilden investeren in de duurzame beleggingsfondsen van de bank (+14,4%). Het in beleggingsfondsen geïnvesteerde vermogen groeide in 2015 dan ook van €2,1 naar €2,4 miljard. In totaal groeide het beheerd vermogen van de bank met nog zo’n 235 miljoen naar €13,4 miljard – een groei van 4,2%. De verkoop van spaarrekeningen bleef achter bij de groei in betaalrekeningen en beleggingen. Dat mede door de lage rente. Het toevertrouwde spaarvermogen bleef ongeveer op hetzelfde niveau als in 2014, met eind 2015 een totaal van €10,6 miljard.

Voor de komende jaren heeft ASN grote ambities. Goudwaard laat weten dat de bank zichzelf ten doel heeft gesteld om in de komende tien jaar zijn klantenbestand uit te breiden tot een miljoen klanten. Ondanks de heersende ontevredenheid over de bankensector heeft er in de afgelopen jaren echter nog geen grote overstap van de grootbanken naar kleinere spelers voorgedaan. Volgens Goudwaard ligt dit hoofdzakelijk aan het beeld dat consumenten hebben van de hoeveelheid moeite die het kost om over te stappen.