Klanten Rabobank en KPN kunnen nu mobiel betalen

26 april 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Door middel van de eerder aangekondigde samenwerking van KPN met Rabobank, kunnen klanten van beide bedrijven voortaan in de winkel mobiel betalen met Rabo Wallet. Sinds vorige week kan de digitale portemonnee geïnstalleerd worden op Android-toestellen die zijn uitgerust met een NFC SIM-kaart van KPN.

In januari 2016 maakten KPN en de Rabobank bekend dat zij een strategische samenwerking hadden gesloten om mobiel betalen beschikbaar te maken voor alle Rabobank-klanten met een KPN-abonnement. Deze samenwerking is inmiddels succesvol geïmplementeerd en sinds vorige week kan de Rabo Wallet worden geïnstalleerd door klanten met een Android-smartphone die is voorzien van een KPN NFC SIM-kaart. Hiermee breidt Rabobank de beschikbaarheid van de digitale portemonnee aanzienlijk uit – eerder werd de applicatie al beschikbaar gesteld voor een eerste groep van 100.000 klanten.

Rabowallet

Om gebruik te kunnen maken van de Rabo Wallet moeten klanten minimaal 16 jaar oud zijn. Daarmee is de Rabobank de eerste Nederlandse bank die zijn mobiele betaaldiensten ook aanbiedt voor jongeren vanaf 16 jaar. “Dat is een belangrijke toevoeging, omdat die doelgroep onderweg en op school volop te maken krijgt met contactloos betalen”, stelt Elze Vonk, hoofd Financieren, Betalen en Verzekeren bij de Rabobank. Naast betalen is er op de Rabo Wallet ook ruimte voor verschillende klantkaarten, aanbiedingen en mobiel betalen van parkeerkosten. Klanten kunnen met de Wallet ook hun saldo checken. Vonk: “Hierdoor houden klanten grip op hun saldo en dat willen Nederlandse consumenten graag.”

“Betalen met je smartphone is het betalen van de toekomst”, aldus Vonk. Volgens haar is de bredere beschikbaarheid van de mobiele betaalapp een belangrijke stap voor de Rabobank in de ontwikkeling van mobiele betaaldiensten. “Consumenten willen steeds meer met hun smartphone doen; het liefst laten ze hun portemonnee thuis. Met de Rabo Wallet op je telefoon kan dat. Het is snel en gemakkelijk en net zo veilig als betalen met een plastic bankpas.”

Ook Jasper Snijder, directeur New Business bij KPN, legt de nadruk op het gemak en de veiligheid van het mobiel betalen met de Rabo Wallet: “Dat de smartphone in ons dagelijks leven steeds belangrijker wordt, ook voor praktische toepassingen zoals betalen en toegang verlenen, is een gegeven. Voor wie wil, zou de smartphone op termijn de inhoud van de portemonnee en de sleutelbos zelfs kunnen vervangen. Gemak en veiligheid staan daarbij voorop. KPN speelt met de NFC SIM-kaart in op deze trend en is dan ook verheugd samen met Rabobank het gemak van veilig en snel mobiel betalen via NFC technologie aan gezamenlijke klanten te kunnen bieden.”

Vonk voegt toe: “Door de samenwerking met KPN kan de Rabobank een fors grotere groep klanten gebruik laten maken van de Rabo Wallet. Dat past bij onze ambitie om de Rabo Wallet zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk klanten beschikbaar te stellen.” Deze ambitie komt onder meer voort uit de wijdverspreide omarming van smartphones. Volgens gegevens van de bank is ruim 80% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Ruim een derde van de betaalterminals in Nederland is voorzien van de NFC-technologie die mobiele en reguliere contactloze betalingen mogelijk maakt.