ING breidt Bankieren App uit met iDEAL-betaalverzoeken

01 september 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

ING heeft een nieuwe feature toegevoegd aan zijn Mobiel Bankieren App. Klanten van de grootbank kunnen in de app betaalverzoeken aanmaken, iDEAL-linkjes die zij vervolgens kunnen versturen via social media, sms of e-mail. Eerder kon men met de app al een betaalverzoek aanmaken in de vorm van een QR-code.

In april van dit jaar lanceerde ING een nieuwe functionaliteit in de Mobiel Bankieren App, waarmee klanten een betaalverzoek konden aanmaken in de vorm van een QR-code. Betalen via een QR-code kon echter alleen als de betalende partij klant was bij ING of Bunq, terwijl klanten van andere banken nog een gewone overboeking moesten uitvoeren. ING heeft eerder deze week de betaalverzoek functie op zo’n manier uitgebreid dat ING-klanten voortaan betaalverzoeken naar alle Nederlanders met een bankrekening kunnen versturen, ongeacht van de bank waar zij klant zijn.

ING - Betaalverzoek aanmaken

Vanaf 30 augustus kunnen gebruikers van de ING Mobiel Bankieren App een betaalverzoek sturen via social media kanalen als WhatsApp, Facebook, Twitter en LinkedIn, of via e-mail of sms. In de app maken zij een betaalverzoek aan, en de app geeft vervolgens een URL weer die linkt naar de omgeving van iDEAL waarin de verzochte betaling klaarstaat. Deze URL kan de klant vervolgens via elk gewenst digitaal kanaal versturen aan vrienden, familie of andere contacten.

Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING, legt uit hoe het werkt: “De klant maakt zelf in de ING Mobiel Bankieren App een betaalverzoek aan op zijn smartphone. De app genereert vervolgens een link die de klant kan delen via welk online kanaal hij dat wil. Dit kan via social media zoals WhatsApp, Facebook en Twitter, maar ook via sms of e-mail. De betalende partij opent de link en betaalt vervolgens via iDEAL. Het geld komt daarna direct op de rekening van de ontvangende partij.”

Op deze manier worden onderlinge betalingen eenvoudiger en sneller gemaakt, stelt Losekoot. “Klanten kunnen zo eenvoudig een rekening delen of een tweedehands aankoop doen”, aldus de manager. Uit data van de bank blijkt dat tegenwoordig ruim 2,8 miljoen klanten gebruikmaken van de ING Mobiel Bankieren App en dat zij samen gemiddeld 90 miljoen keer per maand inloggen.

Betaalverzoek-apps
De afgelopen maanden werden nog twee andere apps gelanceerd die gebruikers in staat stellen om betaalverzoeken op soortgelijke wijze te versturen. ABN AMRO lanceerde in juni 2016 Tikkie, een app waarmee klanten betaalverzoeken kunnen sturen naar hun WhatsApp contacten. Ook verscheen laatst Florin op de markt, een betaalapp die zich vooral richt op vriendengroepen en het delen van rekeningen.