Fraude bij internetbankieren bereikt historisch laagtepunt

16 september 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

De schade die wordt geleden door fraude bij internetbankieren heeft een historisch laagtepunt bereikt. In 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog €24,7 miljoen, terwijl de schade de afgelopen zes maanden uitkwam op €148.000. De schade door verloren en gestolen betaalpassen is de eerste helft van 2016 ook gedaald maar voert wel de boventoon. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. De dalende fraudecijfers zijn niet onopgemerkt gebleven in het buitenland. Volgens de NVB hebben andere EU-landen veel belangstelling voor de Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.

Phishing en malware op hun retour

De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met €148.000 historisch laag. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog €814.000. De fraudeurs weten met malware en gewone phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door de Betaalvereniging en de banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude, werpen hun vruchten af.

Internetfraude

Schade door verloren en gestolen betaalpassen 

Ondanks een forse daling van 37% ten opzichte van de voorafgaande zes maanden, zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer, met €1,62 miljoen. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten pas-opstuurfraude die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen: “Verstuur nooit uw betaalpas!”

Samenwerking en delen van kennis zijn sleutel tot succes

De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer, aldus de NVB. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes - Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Volgens de NVB hebben andere EU-landen veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.