ABN AMRO richt zich met nieuwe neobank op nieuwe generatie

05 juni 2025 Banken.nl

ABN AMRO heeft de lancering van BUUT aangekondigd. De nieuwe neobank wordt de komende maanden getest, waarna de officiële lancering na de zomer moet plaatsvinden.

Met BUUT hoopt ABN AMRO de nieuwe generatie aan zich te binden. CCO Annerie Vreugdenhil stipt aan dat de wereld verandert, en ABN AMRO dus ook. “Er kan meer, we willen meer en verwachten meer . Iets wat BUUT als next-gen bank snapt. Simpel in gebruik, interactief, volledig visueel gedreven en 100% thuis in de wereld van de nieuwe generatie.”

Het project werd anderhalf jaar geleden bedacht en is gebouwd op het platform van Tikkie. De app heeft twee versies: één voor de ouders en één voor hun kinderen en zal eerste instantie alleen betalen, sparen en budgetteren aanbieden. Het is de bedoeling dat er in de toekomst ook nog een versie voor jongvolwassenen volgt.

ABN AMRO richt zich voor nu in ieder geval bewust op jongeren. De bank stipt aan dat er nog nooit zo veel betalingsmogelijkheden bestaan zoals, waardoor het lastig wordt om overzicht te houden.

“Jongeren kunnen grip op hun geldzaken verliezen omdat ze denken dat ze meer of minder uit kunnen geven dan werkelijk het geval is”, vervolgt Vreugdenhil. “Dit terwijl het juist zo belangrijk is om op jonge leeftijd om te leren met een budget en dat op ook echt op is.”

“In deze levensfase, waarin jongeren leren sparen, budgetteren en de impact van financiële keuzes ontdekken, biedt BUUT het antwoord waar deze generatie behoefte aan heeft”, aldus Vreugdenhil.

BUUT heeft zijn eigen Iban en is actief onder de bankvergunning van ABN AMRO, en valt daar ook onder het depositogarantiestelsel. Een basisrekening is gratis. Voor premiumdiensten moet worden betaald, al is nog niet duidelijk hoeveel.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl