Florius is toonaangevend in hypothekenland. De ABN AMRO-dochter is winnaar van diverse belangrijke awards en één van de grotere hypotheekverstrekkers van Nederland. Die positie is mede mogelijk vanwege een jarenlange samenwerking met Blueriq. In een gesprek over die samenwerking zegt Erik Tolboom, Chief Data Officer bij ABN AMRO: “Blueriq zit op het snijvlak tussen business en techniek en dat maakt ze ontzettend waardevol.”
De samenwerking tussen Florius en Blueriq stamt al uit 2008. Intussen is men heel wat jaren en innovatieve, prijswinnende oplossingen verder. In de beginperiode werd het Blueriq platform uitsluitend gebruikt voor een ‘aanvraag-straat’. Tolboom legt uit: “Het fungeerde als poortwachter. Wanneer een hypotheekaanvraag werd goedgekeurd, werd deze doorgesluisd naar Stater, dat ruim 40 procent van alle hypotheken in Nederland ondersteunt, overigens ook met behulp van Blueriq. Meer gebeurde er niet.”
MijnFlorius
Ondertussen werd de zelfredzaamheid van klanten en ook de behoefte daaraan groter. Zo ontstond MijnFlorius. Tolboom: “Het werd – en wordt – steeds meer een platform waarop een continue dialoog tussen de driehoek klant, intermediair en Florius plaatsvindt. Een spanningsveld, waar de vraag telkens is: hoe zorg je ervoor dat wat Florius digitaliseert interessant is, zowel voor de klant, als de intermediair als voor onszelf.”
De mijn-omgeving werd in samenwerking met Blueriq gebouwd, met het Blueriq platform als intelligente basis. Justus Damman, Manager Digital Florius: “Wat Blueriq inbracht, was IT-kennis en expertise gecombineerd met een gedegen kennis van hypotheken. Niet alleen leverden ze het onderliggende framework waarmee structuur kon worden aangebracht en data kon worden hergebruikt, maar ook kennis van de markt. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en maakt het mogelijk om wensen van de business direct te vertalen naar techniek. Dit zien we nog steeds in de samenwerking.”
Snel reageren op ontwikkelingen
Voor wie toonaangevend wil zijn en wil blijven, is snelheid onontbeerlijk. “Snelheid is alles”, zegt Damman. Veel IT-expertise en domeinkennis van de professionals van Blueriq waren voor Florius enkele redenen om voor Blueriq te kiezen. Een samenwerking die dus duurzaam is gebleken. “Als je als IT de complexiteit van de hypotheekmarkt niet begrijpt, kom je met oplossingen waar de business niks aan heeft, omdat er twintig redenen zijn waarom ze niet gaan werken.”
Het applicatielandschap van Florius is ondertussen niet meer alleen gebaseerd op Blueriq. Niet alleen omdat de markt daarom vraagt, maar omdat Blueriq zeer geschikt bleek voor koppeling met andere partijen. Die mogelijkheid is vandaag de dag heel belangrijk, om snel op ontwikkelingen in te kunnen spelen en klanten en intermediairs goed en snel te kunnen helpen.
"We doen vooral dát waar onze kracht ligt: het creëren van de ideale klantreis.”
Tolboom: “Overal zie je dat bedrijven en organisaties die hele spaghetti-IT aan het ontrafelen zijn in kleinere onderdelen. Hoe meer je ‘verservicet’, hoe makkelijker je er andere services in kunt hangen.” Nico Vogels, Customer Succes manager bij Blueriq, bevestigt die ontwikkeling. “In plaats van dat we zelf voor iedere wens een maatwerk oplossing maken, koppelen we regelmatig met andere technologieën. Ook al kunnen we heel veel dingen met het Blueriq platform, we doen vooral dát waar onze kracht ligt: het creëren van de ideale klantreis.”
“Een klantreis wordt bepaald door persoonlijke situaties en gebeurtenissen, wet- en regelgeving en nog veel meer zaken. Blueriq is een motor in het aansturen van al deze kennisintensieve processen, zodat elk proces perfect aansluit bij de persoonlijke vraag en situatie van je klant.” Johan de Bondt, Digital Expert bij Florius, spreekt zijn waardering uit voor de flexibiliteit van de professionals en de technologie: “Blueriq past zich aan aan hetgeen dat de markt en de klant vragen.”
Lees ook:
Woonreis-assistent Blueriq biedt klanten zekerheid en persoonlijke dienstverlening