Vijf oplossingen die helpen bij het maken van financiële beslissingen

16 maart 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Afgelopen woensdag vond in München de tweede Think Forward-top plaats. Hier presenteren ING, Microsoft, DELL EMC, Dimension Data, CEPR en Deloitte een rapport met vijf oplossingen die de consumenten kunnen helpen bij het maken van belangrijke financiële beslissingen. De oplossingen maken onderdeel uit van het meerjarige Think Forward-initiatief.

Think Forward-initiatief

Het Think Forward-initiatief, opgezet door ING, met partners Deloitte, Dimension Data, Dell EMC, Microsoft en CEPR (Centre for Economic Policy Research), beoogt het leven van mensen te verbeteren door hen te helpen betere financiële beslissingen te nemen. Als onderdeel van dit meerjarige programma vinden er expertbijeenkomsten plaats, waarvan de eerste op 25 februari 2016 plaatsvond. 

Voorafgaand aan de tweede Think Forward-Summit op 15 maart 2017, heeft ING de krachten gebundeld met Microsoft, DELL EMC, Dimension Data, CEPR en Deloitte. Gezamenlijk hebben deze organisaties onderzoek gedaan naar manieren om consumenten te ondersteunen bij het maken van betere financiële beslissingen. Tijdens het evenement,  waar ruim 100 experts op af kwamen**, werd het onderzoeksrapport gepresenteerd. Samen hebben de onderzoekspartners vijf praktische en innovatieve oplossingen bedacht.

Think Forward Initiative

Vijf oplossingen

Oplossing 1: Digitale oplossing die de toekomst van de consument visualiseert. Dit helpt hen bij het inzien van de gevolgen van hun lange termijnplannen en helpt hen bij het maken van betere beslissingen om ook echt daar te komen waar ze willen zijn.

Oplossing 2: App die mensen helpt een financiële buffer op te bouwen die voldoende is voor hun situatie. De financiële buffer van de gebruiker wordt vergeleken met die van gebruikers in soortgelijke situaties.

Oplossing 3: Tool die mensen voorafgaand aan een online aankoop informeert of ze in de schulden zullen komen door deze aankoop te doen. De tool maakt gebruik van social media en de financiële gegevens van gebruikers om hen te beschermen tegen onverstandige impulsaankopen. 

Oplossing 4: Veel huishoudens of partners nemen gezamenlijk belangrijke financiële beslissingen. Deze discussies lopen echter vaak moeizaam door gebrek aan inzicht in de consequenties van hun beslissingen. Deze oplossing geeft inzicht in de financiële consequenties van bijvoorbeeld het kopen van een huis. Dit helpt bij het voeren van de juiste discussie.

Oplossing 5: App die mensen financieel bekwamer moet maken. Gebruikers van de app vullen een vragenlijst in. Aan de hand van de antwoorden wordt een persoonlijk profiel opgebouwd, aan de hand waarvan gebruikers tips en tricks krijgen die aansluiten op hun persoonlijke situatie.

* Het Think Forward-Initiative is een meerjarig initiatief dat naast ING bestaat uit EMC, Microsoft en het 'Institute for New Economic Thinking' en dat ten doel heeft om meer onderzoek te doen naar de aanjagers van financiële besluitvorming.

** Het programma van de tweede Think Forward-Summit bestond naast de presentatie van de vijf oplossingen onder meer uit een keynote speech van Michael Norton, hoogleraar aan de Amerikaanse Harvard Business School, en een speech van Björn Weigel, co-auteur van het boek The Innovation Illusion.