Rabobank en iDEAL starten profiel-pilot

18 maart 2024 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

iDEAL gaat samen met Rabobank nieuwe iDEAL-functies uitrollen. Klanten van de coöperatieve bank die deel uitmaken van de online Rabo-Labs-community kunnen tijdens een pilotfase een iDEAL-profiel aanmaken, waarmee vervolgens bij vooraf geselecteerde webwinkels betaald kan worden.

Het nieuwe iDEAL-profiel moet zorgen voor een snellere en gebruiksvriendelijkere bestelervaring. Zo profiteren klanten van een korter betaalproces, omdat hun gegevens in het profiel staan opgeslagen. Het herhaaldelijk invoeren van gegevens per webwinkel bij een online aankoop zou dan ook tot het verleden moeten behoren.

Na afronding van de pilot in april (in eerste instantie alleen beschikbaar voor een besloten groep klanten van Rabobank), is het de bedoeling dat het iDEAL-profiel te gebruiken is door klanten van alle op iDEAL aangesloten banken.

Rabobank en iDEAL starten profiel-pilot

Veranderende behoeften en trends

De innovaties sluiten volgens de samenwerkende partijen aan bij de veranderende behoeften van consumenten en trends in online betalen. “In de eerste plaats verhoogt het vernieuwde iDEAL het gemak waarmee online betaald kan worden”, legt Amos Kater (Chief Product Officer bij iDEAL) uit. “Daarnaast verzekert het een hoge privacystandaard, wat vooral gunstig is voor kleinere webwinkels."

Deze winkels kunnen volgens Kater profiteren van de centrale opslag van klantgegevens, wat de privacy en veiligheid van de consument ten goede zou moeten komen.

“Van winkelen kan de een meer genieten dan de ander, maar voor de meeste mensen geldt dat de betaling vooral eenvoudig en snel moet zijn”, vult Paul Wolda (Manager Payments bij Rabobank) zijn collega aan. “Als Rabobank verbeteren we graag het gebruiksgemak van onze producten. Het is daarom mooi dat onze klanten als eerste consumenten de nieuwe functionaliteiten gaan benutten.”

Voorsprong in de markt

Rabobank en iDEAL leggen uit dat webwinkels die niet meedoen met de pilot wel al voorbereidingen kunnen treffen om de nieuwe iDEAL-functionaliteiten te implementeren.

“Winkels die gereed zijn bij de aanvang van de campagne in april, zullen direct een voorsprong hebben in de markt", benadrukt Kater. "Zij plukken direct de vruchten van de toegenomen klanttevredenheid en conversie.”

Voor de integratie van het nieuwe iDEAL dienen zij contact op te nemen met hun bank, collecterende payment service provider of webbouwer.