Rabo lanceert Rabo Wallet voor eerste 100.000 klanten

09 september 2014 Banken.nl 3 min. leestijd

Binnenkort kunnen de eerste 100.000 Rabobank-klanten gebruik maken van de Rabo Wallet. De Rabo Wallet is een zogenoemde digitale portemonnee vergelijkbaar met de Google Wallet, PayPal, Sixdots en Amazon Wallet. De Rabo Wallet is een app die je bankpassen en klantenkaarten in je portemonnee overbodig moet maken. Toch is niet iedere mobile wallet een succes.

Mobile Wallets

Digitale innovaties vliegen vandaag de dag om onze oren. Niet alleen zijn we in no time van internetbankieren geswitcht naar mobiel bankieren voor onze bankzaken, maar ook het betalen via de mobiel neemt een vlucht. De markt zag de afgelopen jaren diverse spelers met digitale portemonnees (‘mobile wallets’) op de markt verschijnen, waaronder Google Wallet, Amazon Wallet, Square Wallet, Sixdots en Masterpass. Het voordeel van deze digitale portemonnees is dat klanten bij winkels met hun mobiel kunnen betalen, zonder het invoeren van een pincode. Daarnaast kun je vaak ook klantenkaarten en lidmaatschapskaarten inscannen en opslaan op de mobile wallet.

Rabo Wallet

Rabobank lanceert binnenkort de Rabo Wallet, een app met daarin een mobiele bankpas waarmee Rabobank-klanten snel en eenvoudig aankopen kunnen doen. Betalingen worden rechtstreeks van de betaalrekening afgeboekt, door de telefoon tegen de betaalautomaat te houden. Dat kan met telefoons die zijn uitgerust met Near Field Communicatie-technologie (NFC) en daarnaast de mogelijkheid hebben om de mobiele bankpas veilig op te slaan. Voor bedragen tot €25 is het geven van een pincode niet nodig. Met deze functionaliteit vervangt de smartphone de nieuwe betaal pas met contactloos betalen functie. De Rabo Wallet biedt echter meer.

"Het gaat veel verder dan alleen betalen met je mobiel. Klanten krijgen meer en sneller inzicht in hun uitgaven, onder meer door direct het actuele banksaldo te tonen. Daarnaast biedt de app extra diensten zoals het inscannen van klantenkaarten en het ontvangen van aanbiedingen", aldus Ron Droste, directeur Particulieren en Private Banking bij Rabobank.

'We voegen later meer mogelijkheden aan de Rabo Wallet toe, zoals het opslaan van kassabonnen en creditcards. Als het aan ons ligt, behoort een dikke portemonnee snel tot het verleden.'

Mobile Wallets niet altijd succesvol

Recentelijk trok het Amerikaanse Square de Square Wallet terug uit de App Store en Google Play. En ook creditcard organisatie MasterCard begint in te zien dat klanten niet zitten te wachten op hun wallet-oplossing. Hun digitale platform Masterpass wordt door velen gezien als een digital wallet, maar Mastercard begrijpt inmiddels dat het platform meer zal moet bieden dan een walletfunctie om succesvol te zijn voor klanten. Puur het gemak van snel betalen alleen is niet voldoende. Zo zullen klanten eerder geneigd zijn om snel te betalen met bijvoorbeeld een betaalkaart waarmee contactloos betaald kan worden.

De mobile wallet moet meer bieden om klanten te boeien en te binden. Een goed voorbeeld hiervan is de app van Starbucks. Met deze app kunnen klanten naast betalen ook bestellingen plaatsen, profiteren van loyaliteitsprogramma’s, muziek downloaden en aanbiedingen ontvangen terwijl ze in de wachtrij staan.