De winstgevendheid van reisbureaus en touroperators staat al jaren onder druk. En voorlopig is er nog geen zicht op herstel. Consumenten gaan minder op vakantie en als ze gaan regelen consumenten dit vaak zelf, buiten de traditionele reisbedrijven om. Dit meldt het ING Economisch Bureau. Door de magere economische vooruitzichten verwacht ING voorlopig geen herstel van de reisbranche.
Last van teruglopende aantallen vakantiegangers
Het aantal vakanties van Nederlanders neemt vanaf 2009 al eigenlijk niet meer toe. Deze stagnatie lijkt in 2013 om te slaan naar een duidelijke krimp van het aantal ondernomen vakanties. Het ING Economisch bureau meldt dat de relatief sterke daling in het aantal vakanties in het afgelopen winterseizoen van 6% (oktober 2012-maart 2013) onvoldoende wordt gecompenseerd door het zomerseizoen. Tot en met half april bleven de zomerboekingen ruim 6% achter bij vorig jaar, deels doordat steeds later beslist wordt. ING verwacht over heel 2013 dat het aantal genoten vakanties met 4% afneemt. Volgens ING is dit een gevolg van de aanhoudende dalingen in het besteedbaar inkomen en de sterk opgelopen werkloosheid.
Meerwaarde reisbureaus in persoonlijk (maatwerk)advies bij verre reizen
De traditionele bedrijven in de reisbranche hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook social travel sites en andere nieuwe bemiddelaars zoals airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen.
“Reisbureaus zullen steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren flink dalen”, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager Zakelijke dienstverlening van de ING.