ABN AMRO MeesPierson introduceert filantropisch advies. Hiermee speelt de private bank in op de behoefte van haar klanten om gericht en overwogen bij te dragen aan goede doelen die bij hen passen.
Ondanks de krimpende economie geven Nederlanders gul aan goede doelen en de verwachting is dat ze dat blijven doen. Vermogende particulieren vinden de filantropische sector echter moeilijk te doorgronden. Zo’n 25.000 klanten van ABN AMRO MeesPierson kunnen vanaf vandaag met maatwerk worden begeleid bij het vinden van maatschappelijke en culturele doelen voor hun giften door speciaal daarvoor opgeleide specialisten van filantropie advies. Zij kunnen klanten ook begeleiden bij het oprichten van een stichting of een fonds op naam en geven fiscaal advies.
Diana van Maasdijk, Hoofd Filantropie Advies ABN AMRO: ‘Wij zien dat steeds vaker bij leven wordt gegeven en dat niet het gehele vermogen automatisch naar de kinderen gaat. Gevers vinden het steeds belangrijker dat een goed doel echt bij ze past. Vanaf vandaag geven we daarover onafhankelijk maatwerk advies’.
Samenwerking met Kennisbank Filantropie
Bij het opzetten van filantropie advies is ABN AMRO MeesPierson een samenwerking gestart met de Kennisbank Filantropie. De bank maakt gebruik van de goede doelendatabank van Kennisbank Filantropie voor het geven van onafhankelijk advies. Daarbij wordt het ‘pay what you want’ tarief voor het adviestraject gehanteerd. ABN AMRO doneert 25% van de opbrengsten van filantropie advies aan projecten ter bevordering van filantropie.
Nederland is binnen Europa koploper als het gaat om het geven van geld: twee derde van de Nederlanders geeft wel eens of regelmatig. Particulieren zijn de voornaamste donoren. In 2009 is voor €4,7 miljard aan goede doelen geschonken, het gemiddelde gezin gaf toen zo’n €210.