Banken en FinTechs zouden nauwer moeten samenwerken

10 februari 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Banken dreigen de komende jaren grote delen van hun omzet kwijt te raken aan FinTechs – innovatieve bedrijven die slimme technologieën inzetten om financiële diensten gemakkelijker en efficiënter te leveren. Volgens Joris van Dongen, hoofd van de Banking & Financial Services Business Consulting praktijk van Cognizant, zouden banken nauwer moeten samenwerken met FinTechs. 

FinTechs zijn aan een enorme opmars bezig. In 2015 werd er wereldwijd $20 miljard dollar geïnvesteerd in FinTech-startups waarvan meer dan $13 miljard van durfkapitalisten kwam. Ter vergelijking, in 2010 was dit nog ‘maar’ $1,8 miljard dollar. Mede dankzij de focus op gebruikersgemak, snelheid en klantgerichtheid weten ze de concurrentie aan te gaan met banken.

De omzet die banken hierdoor mislopen op het gebied van consumentendiensten, hypotheken, MKB-leningen, retailbetalingen en vermogensbeheer ligt volgens McKinsey & Company tussen de 20% en 60% tegen 2025. Dit zal met name door de lagere marges komen, omdat FinTechs in staat zijn om deze diensten aan te bieden tegen een lagere prijs.

Maar kloppen deze cijfers wel? Er lijkt een discrepantie te zijn tussen de enorme investeringen in FinTech-bedrijven en de behoefte van de consument. Vraag een willekeurige voorbijganger op straat of zij financiële diensten door een alternatieve aanbieder dan hun bank zouden laten leveren en de kans is groot dat ze hier negatief op antwoorden. Ze hebben meer vertrouwen in hun bank en denken geen behoefte te hebben aan andere financiële diensten dan die de bank aanbiedt.

Betekent dit dat FinTechs daarom niet succesvol zullen zijn en deze grote investeringen nutteloos zijn? Zeker niet. 

Innovatie kan verschillende vormen aannemen voordat ze worden geaccepteerd door de massa. Neem het voorbeeld van Henri Ford. Mensen wilden een sneller paard, maar hij ontwikkelde de auto. Hetzelfde geldt voor financiële oplossingen. Nu zien consumenten het nut van blockchain nog niet in en denken het niet nodig te hebben, maar over een paar jaar gebruiken ze misschien allemaal digitale portemonnees om hun boodschappen mee af te rekenen.

De afgelopen jaren heeft een combinatie van factoren, zoals nieuwe digitale technologieën en veranderend klantgedrag, ertoe geleid dat disruptieve startups, zoals Adyen en Wealthfront, de bankenwereld hebben betreden. De schatting is dat wereldwijd $150 miljard wordt geïnvesteerd in FinTechs in de komende vijf jaar. Dit kan een risico vormen voor bestaande financiële dienstverleners. 

Ondanks dat het gros van de consumenten op dit moment nog geen gebruikmaakt van FinTech-diensten, moeten banken vraag creëren door te investeren en technologie in te zetten om nieuwe financiële diensten zo snel mogelijk te kunnen aanbieden. Zij moeten voorkomen dat ze pas inhaken wanneer de grootste groep mensen er al van overtuigd is dat ze nieuwe en andere financiële diensten willen. 

Daarom moeten banken samenwerken met FinTechs. Ook voor FinTech-bedrijven is zo’n samenwerking essentieel om te overleven. De bank geeft hen klanten en de FinTechs bieden banken nieuwe en innovatieve oplossingen. Op deze manier benutten ze het vertrouwen dat mensen in banken hebben en springen ze in op de technologische ontwikkelingen die het leven van de consument eenvoudiger maakt. Ook al hebben consumenten nog geen behoefte aan FinTech-innovaties, deze behoefte wordt nu wel al voor ze gecreëerd.