Nederlanders maken nauwelijks gebruik van FinTech-diensten

08 maart 2017 Banken.nl 4 min. leestijd

De opkomst van FinTech ondernemingen vormt een bedreiging voor het marktaandeel van banken. Althans, dat wordt vaak gezegd. In Nederland lijkt dat tot nu toe wel mee te vallen – slechts 1% van de Nederlandse consumenten maakt gebruik van de diensten van een FinTech-bedrijf en slechts 1% overweegt voor bepaalde financiële diensten over te stappen naar een FinTech-bedrijf. Dat blijkt uit recent onderzoek van Kantar TNS in opdracht van Capgemini. 

Nadat Capgemini eerder onderzoek deed naar de omarming van FinTech-bedrijven wereldwijd, heeft de zakelijke dienstverlener onderzoeksbureau Kantar TNS de opdracht gegeven om dieper onderzoek te doen naar de acceptatie en het gebruik van FinTech onder Nederlandse consumenten. Volgens het onderzoeksrapport, getiteld ‘Innovatie in de financiële sector: wat wil de consument?’, gebruikt op dit moment slechts 1% van de Nederlandse consumenten diensten van een FinTech dienstverlener. “Er wordt al een aantal jaar gesproken over de ontwrichtende kracht van FinTechs in de financiële sector. Daarbij gaat echter weinig aandacht uit naar de vraag wat de consument zelf wil. Het is natuurlijk geen nieuws meer dat de Nederlandse consument steeds mondiger, grilliger en ongeduldiger wordt”, stelt Pascal Spelier, adviseur Digital Customer Experience bij Capgemini Consulting en medeauteur van het rapport. 

“Maar”, vervolgt hij: “uit ons onderzoek blijkt dat zij juist erg honkvast zijn wanneer het hun financiële zaken betreft.” Maar liefst 92% van de respondenten overweegt geen overstap naar een andere financiële dienstverlener. Van de 8% die wel overweegt om over te stappen, geeft slechts 1% aan daarbij aan een FinTech-onderneming te denken. 

De terughoudendheid van Nederlanders rondom FinTechs is opvallend, vinden de onderzoekers. Traditionele banken in ons land blijken laag te scoren op Net Promoter Score (NPS) – een indicatie van of klanten een organisatie zouden aanbevelen aan vrienden en/of familie. En slechts 3% geeft zijn of haar bank een voldoende op het gebied van innovatie. Toch geeft 73% van de consumenten aan meer vertrouwen in zijn of haar bank te hebben dan in een FinTech-onderneming. Voor 18% is dit de voornaamste reden om niet van FinTech dienstverlening gebruik te maken.

33% van de consumenten geeft aan geen gebruik te maken van FinTech-bedrijven omdat zij voor het onderzoek nog nooit van FinTech gehoord hadden. 25% ziet geen toegevoegde waarde van overstappen naar een FinTech-onderneming. Andere redenen om niet over te stappen zijn onder meer dat dit ‘teveel gedoe’ oplevert (8%), mensen niet weten wat er met hun gegevens gebeurd (3%) en een gebrek aan vertrouwen in nieuwe technologie (2%).

Matthijs Delen, adviseur Payments & Banking bij Capgemini: “De onbekendheid van FinTech ondernemingen lijkt hen parten te spelen bij het veroveren van marktaandeel in Nederland. Toch mogen deze onderzoeksresultaten geen aanleiding zijn voor banken om FinTech ondernemingen te onderschatten, de geconstateerde negatieve NPS laat immers zien dat de klantbinding bij banken beperkt is en de banken worden door hun klanten maar zeer beperkt gewaardeerd voor innovatie. En dit zijn doorgaans juist de sterke punten van FinTech ondernemingen.”

Delen persoonlijke gegevens voor korting

Een andere bevinding van het onderzoek is dat maar weinig Nederlanders bereid zijn om persoonlijke gegevens of gegevens over hun betaalgedrag te delen met financiële instellingen in ruil voor korting. Slechts 15% van de respondenten is bereid zijn of haar gegevens te delen met zijn of haar bank. En dat terwijl de komst van nieuwe Europese regelgeving PSD2 het delen van gegevens  stimuleert.