Van 27 tot en met 31 maart organiseert platform Wijzer in Geldzaken de jaarlijkse Week van het Geld. In het kader van het initiatief heeft accountancy- en advieskantoor Deloitte onderzoek gedaan onder ruim 500 kinderen naar zakgeld, sparen, invloed van vloggers op koopgedrag en de vraag: maakt geld gelukkig?
Ieder jaar organiseert het platform Wijzer in Geldzaken de Week van het Geld, een initiatief om kinderen op het primair onderwijs te leren omgaan met geld. Tijdens de week, die dit jaar voor de zevende keer wordt gehouden, zijn er verschillende initiatieven om het financieel bewustzijn onder basisschool leerlingen te verhogen. Zo organiseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) al enkele jaren het gastlesprogramma Bank voor de Klas* en organiseert Deloitte al vijf jaar op rij het Nationaal Geldexamen voor basisscholen tijdens de Week van het Geld. Dit jaar volgt de zesde editie van het examen.
In 2016 bleek uit onderzoek van Deloitte dat kinderen uit groep 7 en 8 zich relatief vaak laten aanzetten tot aankopen door bekende YouTubers, of ‘vloggers’. Ook dit jaar heeft de accountants- en adviesorganisatie onderzoek laten uitvoeren onder kinderen**. Aan het onderzoek namen 521 kinderen deel, die allemaal tussen de tien en twaalf jaar oud zijn. Het onderzoek behandelt onder meer de volgende vragen: Maakt geld kinderen gelukkig? Hoeveel zakgeld krijgen kinderen maandelijks gemiddeld? Hoeveel procent van de kinderen spaart? In hoeverre inspireren vloggers kinderen tot aankopen? Zijn kinderen zich er van bewust dat online influencers betaald worden om producten in video’s te laten zien?
Op maandag 27 maart, de eerste dag van de Week van het Geld 2017, maakt Deloitte de naar eigen zeggen “verrassende” onderzoeksresultaten bekend.
* Vorig jaar stond ook Kees van Dijkhuizen, toenmalig CFO van ABN AMRO, voor de klas als onderdeel van het gastlesprogramma. Inmiddels is Van Dijkhuizen benoemd tot CEO van de bank, als opvolger van Gerrit Zalm.
* Het onderzoek werd in februari 2017 uitgevoerd door Novio Research en is representatief op leeftijd en geslacht.