Op basis van een ‘creative contest’ heeft Rabobank creatieve coalities Planet Bank en DoenDenkers geselecteerd om mee te denken over de positionering van de grootbank. Samen hebben zij de Rabo Envision Tribe opgericht, waarin professionals van de drie partners samenwerken.
Begin april 2017 heeft Rabobank een zogenaamde ‘creative contest’ uitgeschreven. Creatieve coalities met een vernieuwend creatief concept voor de positionering van Rabobank werden uitgenodigd om deel te nemen aan de wedstrijd. Leendert Bikker, directeur Communicatie van de Rabobank, zei destijds: “Wij hebben het verhaal van Rabobank en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe, uitdagende initiatieven om onze klanten verder te versterken. Dit vraagt om een creatieve vertaling die klanten en collega’s aanspreekt. Dat willen we op een vernieuwende manier doen.”
Op basis van de aanmeldingen werd er een selectie gemaakt. Van de 198 coalities die zich voor de creativiteitswedstrijd inschreven werden er uiteindelijk zeven uitgenodigd om te pitchen voor de jury. De jury bestond uit een mix van interne en externe deskundigen, evenals mensen met een andere achtergrond – de zogenaamde lekenjury.
Planet Bank en DoenDenkers
Op basis van de pitches werden door de jury twee finalisten geselecteerd. De eerste finalist was ‘Planet Bank’ een coalitie gericht op duurzaamheid, bestaande uit reclamebureau Havas Lemz, groene non-profit Justdiggit, Universiteit Wageningen en platenmaatschappij Universal Music Group. Tweede finalist, genaamd ‘DoenDenkers’, bestaat uit reclamebureau Ogilvy & Mather, tv-producent Blazhoffski, Styn Claessens van Kipster Farm, digital bureau Capitola en Jacques Koeweiden en Paul Postma, die samen designbureau Koeweiden Postma oprichtten.
De finaleronde tussen de twee coalities kende een verrassende uitslag: beide coalities werden door de jury geselecteerd als winnaars van de creative contest, die in de media is gedoopt tot ‘de Rabopitch’.
Rabo Envision Tribe
Samen met Planet Bank en DoenDenkers heeft Rabobank de Rabo Envision Tribe opgericht. In deze ‘Tribe’ werken de professionals van de twee creatieve coalities samen met professionals van de Rabobank om plannen te maken voor de herpositionering van Rabobank in de samenleving.
Bikker vertelt over het idee achter de Rabo Envision Tribe: “Dit vernieuwende concept van creatieve samenwerking is gestoeld op de overtuiging dat het managen en activeren van het Rabobankmerk een ‘core competence’ van het bedrijf zelf is. Rabobank organiseert creativiteit vanaf nu op een manier die volledig geïntegreerd is met de business en waarin alle communicatie- en marketingdisciplines bij elkaar in één team samenwerken. Dit om versneld en met meer impact te communiceren.”
Volgens de communicatiedirecteur vormt de nieuw opgerichte tribe “een unieke combinatie van competenties op het gebied van reputatie, communicatie, branding & activatie”. Hij stelt: “Op deze manier maken we het beste in elkaar los en leren we van elkaar. Rabobank is een betekenisvol merk dat van de samenleving is. Daar past dit in en draagt hiermee bij aan onze missie en strategie.”
Willem van der Schoot, CEO Havas Lemz, voegt namens Planet Bank toe: “Er is gebundelde internationale kracht nodig om de uitgesproken ambities van de Rabobank te vertalen in een scherpe positionering en impactvolle beweging. De oprichting van de tribe geeft de mogelijkheid om samen écht het verschil te gaan maken en van nóg grotere betekenis te zijn voor de samenleving.”
Edgar Molenaars, CEO Ogilvy & Mather, vervolgt namens DoenDenkers: “Het innovatieve karakter van de samenwerking geeft een extra dimensie. Het is leuk om met elkaar vernieuwing vorm te geven, die in het voordeel is van alle partijen. Dat is wat ons betreft volledig in de geest van de coöperatieve Rabobank gedachte. Er is een sterk commitment afgegeven voor de komende jaren en we kijken daarom met veel plezier naar de toekomst.”
In oktober wordt het eerste werk van de Rabo Envision Tribe verwacht.