Rabobank en Signicat zijn samen de Nederlandse identiteitsmarkt opgegaan met online dienstverlening voor zakelijke klanten. De Digital Identity Service Provider (DISP) levert verschillende inlog-, identiteits-, signeer- en archiveeroplossingen onder de vlag van Rabo eBusiness. “Dit ontzorgt zakelijke klanten als energiebedrijven en verzekeraars en vergemakkelijkt en verbetert de digitaliseringsslag die zij willen maken”, aldus Rabobank.
Per 1 april 2017 is de markt voor DISPs (in het kader van iDIN) open. Alexander Zwart, manager Online Kanalen & Toegang bij de Rabobank, licht toe dat de bank zelf al een goede uitgangspositie heeft in deze markt: “Advieskwaliteiten, een groot marktaandeel in de zakelijke markt, operationele diensten en een volwassen verkoopapparaat. Voor het kunnen bieden van techniek en kwalitatieve, veilige productvoering hebben we ervoor gekozen dit niet zelf te ontwikkelen, maar samen te werken met een gevestigde, strategische partij.”
Rabobank besloot een samenwerking aan te gaan met Signicat, een aanbieder van elektronische identiteits en signeeroplossingen. Het bedrijf beschikt over een Digital Identity Service platform, wat volgens Zwart wordt beschouwd als “leidend in de volwassen digital identity markt van Noord-Europa.”
Signicat wil op haar beurt graag de Nederlandse markt betreden. Gunnar Nordseth, Chief Executive Officer van Signicat: “We zijn al geruime tijd als technische provider actief in de Nordics en breiden op dit moment uit naar andere delen van Europa. Nederland is voor ons een nieuwe markt en een hub voor Europa, met veel groeipotentieel voor digitale identiteits-, signeer en archiveerdiensten. De samenwerking met een innovatieve bank als de Rabobank biedt ons de mogelijkheid invulling te geven aan onze ambitie.”
Als onderdeel van de samenwerking zal Signicat verschillende inlog-, identiteits-, signeer en archiveeroplossingen leveren, onder de vlag van Rabo eBusiness. Deze tak van Rabobank helpt zakelijke klanten om hun online dienstverlening gemakkelijker, betrouwbaar en goedkoper vorm te geven en een hogere online conversie te behalen. De consument logt bij de zakelijke klant in met één van de via de DISP beschikbare betrouwbare middelen, en kan vervolgens bijvoorbeeld een contract online ondertekenen. Het platform is technisch makkelijk te integreren in bestaande bedrijfsprocessen met behulp van API-technologie. “Dit ontzorgt zakelijke klanten als energiebedrijven en verzekeraars en vergemakkelijkt en verbetert de digitaliseringsslag die zij willen maken”, aldus Rabobank.
De Rabobank richt zich met de nieuwe dienstverlening in eerste instantie op vijf klantgroepen: energie, telecom, verzekeraars, zorginstellingen en financiële dienstverleners. Met behulp van de Rabo eBusiness diensten kunnen zij bijvoorbeeld makkelijk nieuwe klanten registreren, online contracten laten tekenen, of een dashboard voor nota’s of declaraties aanbieden.
Het platform is ontworpen om mee te groeien met de vragen van de markt, en daarmee uitgebreid te worden met additionele services, waarmee de “fundering wordt gelegd voor de strategische ambitie van Rabobank om haar zakelijke relaties te helpen bij het digitaliseren van hun dienstverlening.”