Brand New Day betreedt pensioenbankmarkt door overname bankactiviteiten Allianz

11 juli 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Brand New Day heeft een bankvergunning verkregen van De Nederlandsche Bank en heeft de bankactiviteiten van Allianz overgenomen. Als jongste bank van Nederland richt Brand New Day zich op het aanbieden van pensioen-producten voor particulieren en bedrijven. 

Brand New Day werd in 2010 opgericht door Kalo Bagijn en Thierry Schaap, die eerder al BinckBank hadden opgericht. Bagijn en Schaap verbaasden zich over het gebrek aan concurrentie tussen de levensverzekeraars in ons land, en besloten hier een stokje voor te steken door producten aan te bieden voor lage kosten maar met een hoge mate van service. 

Overname in bankensector en bankvergunning

Onlangs besloot Brand New Day om uit te breiden naar een nieuwe markt, die van de pensioenbanken. Bagijn vertelt: “Je kunt de krant niet openslaan of het gaat over pensioen. Het bewustzijn dat je zelf moet zorgen dat je later een goed pensioen hebt, neemt door de terugtrekkende overheid en snelle vergrijzing enorm toe.” Om een intrede in de pensioenbankmarkt te realiseren heeft Brand New Day eerder deze maand een overeenkomst bereikt met Allianz voor de overname van diens bankactiviteiten in Nederland (Allianz Nederland Asset Management).

Voor het uitvoeren van deze activiteiten had het verzekeringsbedrijf een bankvergunning nodig van De Nederlandsche Bank. Deze heeft Brand New Day onlangs verkregen. “Het ontvangen van een bankvergunning is bijzonder”, aldus de oprichters van Brand New Day, dat op dit moment geldt als de jongste bank van Nederland. Volgens hen zijn er de afgelopen 20 jaar in Nederlands slechts zes nieuwe bankvergunningen verleend, waaronder de bankvergunning van BinckBank, en recenter van online bank Bunq en FinTech-bedrijf Adyen. Als tech driven bank zal Brand New Day zich volledig richten op het aanbieden van pensioen-producten voor particulieren en bedrijven. De Nederlandse pensioenbankmarkt wordt geschat op een totale waarde van €700 miljard.

Met de overname van Allianz Nederland Asset Management breidt Brand New Day zijn klantenbestand uit met 40.000 klanten, die de komende periode naar de nieuwe eigenaar worden overgezet. Daarmee komt het totale klantenbestand van de verzekeraar en bank voor het eerst boven de 200.000 uit. Het beheerd vermogen van Brand New Day stijgt met €500 miljoen naar een totaal van €2,2 miljard.

Klanttevredenheid

In de pensioenbankmarkt, die gedomineerd wordt door traditionele banken en verzekeraars, wil Brand New Day gaan concurreren op een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. “Door slimme technologie en robo-advice willen wij consumenten helpen om hun totale pensioenopbouw in eigen hand te nemen”, aldus Bagijn. “Waar de concurrentie in transitie is naar een digitale omgeving, is Brand New Day vanaf dag één een volledige online financial die het bijbehorende kostenvoordeel doorgeeft aan de klant.”