Fujitsi heeft deze maand een contract afgesloten met ING voor het verzorgen van de IT werkplekdienstverlening van de bank – de duur en de waarde van het contract zijn vooralsnog niet bekendgemaakt. Fujitsi volgt ICT adviesbureau Atos op, die de afgelopen 7 jaar voor het werkplekkenbeheer verantwoordelijk was.
Atos
ICT dienstverlener Atos was de afgelopen 7 jaar verantwoordelijk voor de IT werkplekdienstverlening van ING, wat inhield dat Atos de kantoorautomatisering van de bank uit handen nam. Voor een bedrag van €216 miljoen werd de overeenkomst in 2006 getekend, en 240 werknemers van ING maakten hierdoor de overstap naar Atos. In 2009 nog moest het ICT adviesbureau opslagvoorzieningen regelen voor de IT-werkplekken en Atos leek erop gebrand om de overeenkomst ook in 2014 voort te mogen zetten.
Fujitsu dienstverlening
ING kiest na 7 jaar Atos dus nu voor Fujitsu, die de komende periode de IT werkplekdienstverlening gaat vervullen voor de grootbank. Als onderdeel van de overeenkomst zal de Japanse organisatie zich richten op standaardisatie van de dienstverlening en het optimaliseren van de collaboratie tussen de diverse organisatietakken van ING. Stap voor stap zal Fujitsu hun diensten implementeren voor de wereldwijde lokaties van de bank.
De transitie omvat ondermeer het implementeren van een geïntegreerde oplossing voor email, messengerdiensten en video conferencing voor de wereldwijde werknemers van ING. Tevens zal Microsoft Sharepoint software ingevoerd worden voor het delen van omvangrijke documentatie binnen het concern. Het contract van ING met Fujitsu is opvallend te noemen. Fujitsu is vele malen kleiner dan Atos en op lokaal gebied hebben ze minder ervaring met omvangrijke uitbestedingstrajecten dan de gerenommeerde ICT dienstverlener.
Reactie ING
Het contract met Fujitsu zal volgens ING geen grootschalige impact hebben op de personeelsbestand van de bank. Slechts enkele werknemers binnen de Nederlandse vestigingen zullen betroffen zijn.