Al enkele jaren is een team van ontwikkelaars bezig met de bouw van een app die een alles-in-één oplossing voor consumenten moet worden als het gaat om betalen. De app genaamd OK is in april gelanceerd. Een groep winkels in Amsterdam had de primeur en CEO Olaf Litjens hoopt dat het gebruik van OK snel gaat groeien. Hij geeft aan dat OK actief zoekt naar samenwerking met banken.
Volgens CEO Litjens is OK de alles-in-één oplossing waar consumenten op zitten te wachten en zal het voor een revolutie gaan zorgen in het Nederlandse betalingsverkeer. Met de app is het mogelijk om te betalen, maar het is ook meteen een digitale wallet waarin allerlei opties geïntegreerd kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bonuspunten sparen bij winkels, kortingsbonnen, opslag van kassabonnen. Achter de app zitten onder andere investeringsmaatschappij Reggeborgh, de oprichters van cyber security bedrijf Fox-IT en ontwikkelaars van iDEAL. Litjens ziet in OK een Nederlandse en later hopelijk Europese versie van WeChat, een Chinees alles-in-één equivalent wat in China erg populair is. In een interview bij BNR gaat Litjens nader in op de app.
Op de vraag of er niet erg veel concurrentie is in de markt voor betaaloplossingen sinds de op handen zijnde invoering van PSD2 antwoordt Litjens: “Er is natuurlijk heel veel concurrentie op deze markt, van fintechs en van banken. Maar zij komen allemaal met een deeloplossing. Wij hebben nog geen initiatief gezien dat zo breed is als deze.”
Interessant is of banken samen willen werken met OK, of dat ze liever zelf of gezamenlijk nieuwe betaaldiensten lanceren, waar ze zelf een aandeel in hebben. Litjens: “Wij zoeken de samenwerking met banken. We denken dat we moeten zorgen dat er een universeel Europees platform komt. Daar zouden ons inziens banken in moeten zitten, maar ook de grote retailers, grote merken. Dan zou je misschien iets kunnen creëren wat tegenwicht biedt aan de tech-giganten uit Amerika als Amazon, Google, Facebook.” Gevraagd naar de reactie van banken zegt Litjens: “ We praten al heel lang met de banken en in ieder geval willen we een goede samenwerking met ze hebben en we staan meer dan open om tot participatie over te gaan.”
Deeloplossingen
De radio-host vraagt zich vervolgens hardop af of er niet erg veel verschillende apps aan het ontstaan zijn, waardoor een consument straks zijn telefoon vol betaalapps heeft. “Dat is precies het probleem wat we proberen op te lossen. We willen geen nieuwe bank worden, een consument kan in de app kiezen met welke bank hij wil werken, zodat er een universele manier van betalen is. Geen identifiers of paswoorden meer, alles op dezelfde manier, in de winkel, op het web of aan de deur. Apple Pay is bijvoorbeeld wel mooi, maar alleen beschikbaar op Apple telefoons, niet op Android. Zo hebben ze allemaal wel iets, maar niets universeels.”
Smartphone superier
Volgens Litjens is de mobiel het apparaat waarop alles gaat gebeuren en verwacht hij niet heel veel concurrentie van wearables als betaalmiddel. Een wearable is volgens hem ook een deeloplossing, waar bijvoorbeeld niet allerlei informatie en data in opgeslagen zit die het winkelen vereenvoudigen. Vooralsnog is OK beschikbaar in Amsterdamse vestigingen van supermarkt Deen, Praxis en Karwei. Vanuit daar moet OK zich als een olievlek gaan uitbreiden over uiteindelijk heel Europa. Of OK inderdaad het Ei van Columbus is zal de tijd gaan uitwijzen. Litjens besluit met de uitspraak dat OK maximaal twee jaar heeft om door te breken op de manier waarop het bedoeld is.