Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft Rabobank verkozen tot ‘grootste Liegebeest’. De organisatie verkoos Rabobank als ‘winnaar’ omdat de slogan ‘Growing a better world together’ in hun ogen niet overeenkomt met het doen van investeringen in de bio-industrie en fastfoodketens. Rabobank heeft nog niet gereageerd, maar topman Wiebe Draijer sprak kort na de nominatie van ‘gebruikelijk Nederlands cynisme’.
Wakker Dier had vijf bedrijven genomineerd die volgens hen onvoldoende de daad bij het woord voegen als het gaat om dierenwelzijn. Daarvan bleven er nog drie over, nadat supermarkten Jumbo en Albert Heijn eieren voor hun geld kozen en hun producten al voor de definitieve verkiezing aanpasten. Rabobank ‘won’ de verkiezing voor zuivelbedrijf Campina (dat op melkpakken beweert dat hun koeien verantwoord oud worden) en diervoedingproducent ECOstyle (dat ondanks de naam geen biologische ingrediënten gebruikt).
Makkelijk schieten
Heeft Wakker Dier in deze kwestie een punt en doet Rabobank achter de schermen iets anders dan waarmee het op de voorgrond treedt? Op een bank is het in deze tijden makkelijk schieten. Wakker Dier blinkt bovendien uit in zwart-wit denken. Want wat duurzaam is voor het dier is dat niet automatisch voor mensen. Onderzoek van de Wageningen Universiteit uit 2016 toonde bijvoorbeeld aan dat in het geval van vrije uitloop- of scharrelkippen de luchtkwaliteit in de omgeving juist verslechterde tegenover stallen met legbatterijen. De uitdaging zit in nieuwe stalontwerpen die goed zijn voor mens én dier. Een soortgelijke tegenstelling geldt voor biologisch rund- of varkensvlees, waarbij de dieren veel meer ruimte en vermoedelijk een beter leven hebben, maar wat meer voeding en water kost voordat het op ons bord ligt.
De balans is soms moeilijk te vinden in een wereld waarin je al snel in het tegen-kamp wordt gestopt als je niet in het voor-kamp zit en andersom én waar het ene weer invloed heeft op het andere. Juist in de transitie naar bedrijfsmodellen die wel duurzaam zijn kunnen banken weer een rol spelen in termen van financiering.
Geloven in missie
De activisten van Wakker Dier vallen met name over de reclameslogan van ‘Growing a better world together’. Wakker Dier zegt dat de bank in werkelijkheid investeert in in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
Rabobank heeft nog niet formeel gereageerd op de uitverkiezing van Wakker Dier. Eerder ging topman Wiebe Draijer bij BNR al wel in op de nominatie. "Ik vind zo'n nominatie een aanmoediging om door te gaan. We zijn bezig met onze missie Growing a better world together en daar geloven we ook echt in. We zijn een vooraanstaande bank in de wereld op het gebied van de voedselketen en we willen ons maximaal inzetten om die verduurzaming in Nederland en in de wereld voor elkaar te krijgen."