Spaargedrag Nederlanders verandert: van sparen voor later naar sparen voor een doel

24 oktober 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

Jongere generaties Nederlanders zijn minder bezig met ‘later’ dan oudere generaties. Met name millennials halen de motivatie om te sparen uit een leuk vooruitzicht, iets waar ze naartoe kunnen werken. Het behalen van een spaardoel maakt negen op de tien Nederlanders gelukkiger dan zomaar een spaarsaldo te zien oplopen. Dat en meer blijkt uit onderzoek dat online spaarbank LeasePlan Bank heeft laten uitvoeren.

Sparen levert momenteel sowieso niet echt veel op door de historisch lage rentestand. Veel mensen vragen zich af wat er nog het nut van is. Tegelijk blijft sparen voor veel mensen wel nodig, in de zin van geld opzij zetten voor iets leuks. Een mooie vakantie bijvoorbeeld of een bruiloft of een auto. Online spaarbank LeasePlan Bank onderzocht bij meer dan 1.000 Nederlanders hun houding ten opzichte van sparen en wat hen motiveert om te sparen. Een conclusie is dat simpelweg sparen voor later ‘uit de mode’ is. Niemand wil de rijkste mens op het kerkhof zijn. Met name jongere generaties leven graag in het hier en nu en willen nu genieten.

Zorgeloos spaargedrag

In totaal geeft 29% van de ondervraagden aan nu te willen genieten van het leven en het geld dat dat mogelijk maakt. Een significante 39% zegt momenteel niet te sparen, omdat het toch geen nut heeft. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want weinig rente opbouwen is nog altijd wat anders dan geen buffer opbouwen voor onvoorziene omstandigheden. LeasePlan Bank bestempelt het huidige spaargedrag van Nederlanders als ‘zorgeloos’, waarbij het ‘geld vooral moet rollen’. Sparen voor later staat slechts op de vierde plaats in het lijstje favorieten spaardoelen.

Het zorgeloze spaargedrag is volgens LeasePlan Bank het gevolg van een positieve blik op de toekomst. De helft van de Nederlanders verwacht er over tien jaar beter voor te staan dan nu. Toch ligt er veel aandacht op ‘nu’. Niet verrassend zijn het vooral de millennials die vooral bezig zijn met de korte termijn. Bijna de helft (46%) van hen vindt het kopen of beleven van dingen belangrijker dan een gevulde spaarrekening. Interessant wordt het wanneer de vraag volgt wanneer ze dan wel besluiten te gaan sparen. Als ze toeleven naar een concreet doel, antwoordt 62% van de millennials.

En daarin staan ze niet alleen, ook andere generaties geven aan dat ze motivatie halen uit een helder spaardoel. Fred van Raaij is hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg en licht toe: “Sterker nog vanuit de psychologie lijkt het voor mensen niet eens uit te maken of het een haalbaar doel is, als het maar concreet en stimulerend is. Mannen zijn hier nog meer bij gebaat dan vrouwen, omdat vooral zij zich laten leiden door impulsen en minder dan vrouwen bezig zijn met verantwoordelijk money management.”

Verbeteren zelfredzaamheid

Uit het onderzoek blijkt ook dat voor 37% van de Nederlanders sparen niet zomaar een keuze is van wel of niet. Zij krijgen de maandelijkse begroting niet altijd sluitend. Als het een keer tegenzit komt de bodem van de geldkist al snel in beeld. En dat maakt sparen nog altijd relevant, volgens LeasePlan Bank. "Anno 2018 gaat sparen over vrijheid, dromen verwezenlijken en vooruitkijken”, aldus Danny te Brinke, directeur van LeasePlan Bank. “Het onderzoek laat zien dat we weten hoe belangrijk sparen is, maar niet willen inleveren op de kwaliteit van het leven op dit moment. Wij vinden het belangrijk een rol te spelen in het verbeteren van de zelfredzaamheid van Nederland door spaardoelen op een makkelijke en plezierige manier bereikbaar te maken."

Lees ook: LeasePlan Bank lanceert nieuwe website