Online bank Bunq zegt het contract met een klant eenzijdig op na aanhoudende negatieve berichtgeving op sociale media en het forum van Bunq. Volgens de voorwaarden van Bunq heeft de challenger bank inderdaad het recht om een klant gedag te zeggen, hoewel stevige kritiek daarbij niet letterlijk genoemd wordt. Bunq geeft aan de streep te trekken bij respectloos gedrag naar collega’s of andere klanten.
Het is geen alledaags nieuws dat een bank eenzijdig de samenwerking opzegt met een particuliere klant. Bunq bevestigt de berichtgeving echter. Tegelijkertijd wil de bank er eigenlijk ook niet teveel over kwijt. Op nadere vragen van RTL Z antwoordt de bank: “Wij trekken de grens bij het respectloos behandelen van collega's of andere bunqers. Wij sluiten, net als andere banken, regelmatig mensen af voor een verscheidenheid van redenen die in strijd zijn met onze Algemene Voorwaarden. Waarom dit specifieke geval nieuws zou zijn is ons niet helemaal helder.”
De online bank kent een doorgaans trouwens fanschare. Maar iedereen tevreden houden is iets wat in het algemeen lastig is. De 19-jarige klant in kwestie heeft regelmatig zijn onvrede geuit over diverse zaken. Enkele die genoemd worden zijn de in zijn ogen slechte kwaliteit van de klantenservice, het hanteren van Engels als voertaal en het ontvangen van zogeheten push-notificaties van de bank. Zelf denkt hij dat een tweet over dat laatste de emmer deed overlopen.
Naar eigen zeggen heeft de klant zich in het openbaar nooit bediend van scheldwoorden of anderzijds grove taal, hoewel hij toegeeft zich flink te kunnen opwinden in chatgroepen met medewerkers. Aan de andere kant zal Bunq vermoedelijk ook niet wegens alleen een portie kritiek de eigen reputatie op het spel willen zetten. Temeer omdat de klant in kwestie al tamelijk actief is op sociale kanalen. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) geeft tegenover RTL Z ook aan: ”Dan moet er meer aan de hand zijn.”
Kritiek is oké, chantage niet
Volgens oprichter Ali Niknam neemt Bunq kritiek serieus, maar laat het zich door niemand chanteren. Hij geeft aan dat wanneer iemand zich niet welkom voelt die persoon maar bij een andere bank klant moet worden. Dat doet de klant in kwestie dan ook, hij stapt over naar ABN AMRO.