Hugo Raaijmakers heeft zijn post bij ING ingeruild voor een baan in de consultancy. Hij is begonnen als Global Head of Innovation Transformation bij PA Consulting Group. Daarbij is hij ook aangesteld als lid van het managementteam van het internationale adviesbureau voor innovatie en transformatie.
Bij ING concentreerde Raaijmakers zich de afgelopen drieënhalf jaar volledig op innovatie, dat de laatste jaren is uitgegroeid tot misschien wel het belangrijkste thema binnen ING en de rest van de bankensector. Onder meer door de opkomst van fintechs en de dreiging van bigtechs – die zich steeds meer mengen in de financiële dienstverlening – zien banken zich steeds meer genoodzaakt continu te innoveren.
Als Global Head of Platform Innovation for Retail & SME was Raaijmakers bij ING verantwoordelijk voor het definiëren en implementeren van de wereldwijde innovatie- en transformatieagenda. “Ik denk voortdurend na hoe de bank nóg sneller nóg innovatiever wordt, het gaat me eigenlijk altijd te traag”, vertelde hij vorig jaar in gesprek met innovatieplatform Medium. “Hoe sneller je leert, hoe competitiever je in de markt staat. Dus denk ik veel na over hoe we kunnen samenwerken met startups en bedrijven die verder zijn dan wij, zoals General Electric, en ik zoek uit wie de beste experts zijn op een bepaald gebied.”
Kort na zijn komst bij ING droeg Raaijmakers bij aan de transitie naar een nieuwe manier van werken genaamd PACE, “een combinatie van agile, lean, startup en design thinking”, aldus Raaijmakers toentertijd: “Met PACE kunnen we bijblijven met fintechs en andere concurrenten die onze branche in hoge mate gaan veranderen.”
Ook in zijn eerste jaar bij ING, realiseerde Raaijmakers zich dat het ontbrak aan een helder overzicht van de vele lopende innovatieprojecten. “Toen ik er ging werken zeiden collega’s vaak: ING is een innovatieve bank. Maar als je wilt bewijzen dat je écht innovatief bent, dan moet je een systeem creëren waarin je precies ziet welke innovatieprojecten wel en niet succesvol zijn, en welke vaardigheden er nodig zijn om samen veranderingen voor elkaar te krijgen”, stelde hij tegenover Medium.
Dus werd zo’n systeem gerealiseerd: “Het is fantastisch, met één druk op de knop kunnen we nu precies zien wat wij wereldwijd voor soort innovatieprojecten hebben. Maar ook wie daarop werken, aan wat voor topics, wat de voortgang is en of er winsten uitkomen. Dat is wat je wilt weten als CEO. Innovatie is een speerpunt, maar het moet wel meetbaar zijn”, aldus Raaijmakers tegenover Medium.
Dat Raaijmakers bij een bedrijf als ING terecht zou komen was niet altijd voor de hand liggend. Nadat hij anderhalf jaar diende in het leger begon hij aan zijn studie psychologie, waarna hij de kunstacademie doorliep. Daarnaast leerde hij echter programmeren en behaalde hij een MBA. Na in enkele marketingrollen te hebben gewerkt, sloot hij zich als Head of Online Marketing aan bij Vodafone, waarna hij promotie maakte en binnen Nederland verantwoordelijk werd voor de digitale user experience. Na een kleine tweeënhalf jaar maakte hij de overstap naar Philips, waar hij diverse managementfuncties bekleedde. In zijn laatste rol diende hij als Global Director van de digitale innovatie- en transformatieafdeling van Philips Personal Care.
Ook in zijn nieuwe rol bij PA Consulting Group richt Raaijmakers zich volledig op innovatie. “Het transformeren van bedrijven om gestructureerde transformatiemachines te worden is essentieel geworden”, aldus Raaijmakers. “Door klantgerichtheid, experimenteren en validatie in de kern te plaatsen, kunnen bedrijven efficiënter producten en diensten creëren die aansluiten op de behoefte van klanten. Ik kijk ernaar uit PA’s innovatie-DNA in te zetten om de klanten van PA te helpen verder en sneller te innoveren en disruptie voor te blijven.”
“We zijn zeer verheugd Hugo in ons team te verwelkomen”, stelt Mark Griep, Country Head van PA Consulting Nederland. “Hij is een visionair leider op het gebied van innovatie en transformatie.”