Bank en verzekeraar Achmea voegt zich bij een internationaal collectief genaamd Partners For Automated Vehicle Education (PAVE). PAVE doet onderzoek naar de mogelijkheden en de voordelen van zelfstandig rijdende auto’s. Achmea is de eerste Nederlandse verzekeraar die zich aansluit bij dit initiatief, dat deelnemers uit uiteenlopende sectoren kent.
Op televisie en op internet verschijnen regelmatig filmpjes van hoe zelfstandig rijden er in de praktijk uit kan zien. Een mooi voorbeeld is een bovenaanzicht op een kruispunt, waar auto’s op centimeters van en voor elkaar langs bewegen en afslaan, zonder dat er ook maar een kleine touché plaatsvindt tussen de voertuigen. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat het verkeer uitermate efficiënt om kan gaan met het beschikbare asfalt. Zouden mensen datzelfde scenario uitproberen, dan zou het vermoedelijk slechts seconden duren voordat het één grote chaos is.
Educatie en informatie
Er zijn echter ook nog grote ethische kwesties die moeten worden opgelost, zoals het dilemma over leven en dood. Mensen handelen instinctief, wat ook niet per se goed is. Maar wordt een algoritme ontwikkeld om in het geval van een niet meer te vermijden ongeluk bijvoorbeeld een oudere of een zwangere vrouw of de bestuurder zelf te ontzien? Een duivels dilemma, waarbij de keuze vooraf vast komt te staan. Partners For Automated Vehicle Education (PAVE) richt zich vooral op de voordelen en heeft de ambitie om beleidsmakers en het publiek te informeren over de diverse mogelijkheden en voordelen van zelfrijdende voertuigen. Achmea voegt zich als eerste Nederlander bij deze coalitie, die bestaat uit onder meer partijen uit de automotive-branche, de technologie-sector, non-profit en de wetenschap.
Volgens PAVE bevordert autonoom rijden veiligheid, mobiliteit en duurzaamheid. Toch is het doel van de organisatie naar eigen zeggen puur educatief en informatief, zonder te pleiten voor een bepaalde technologie of specifiek beleid. Om de transitie naar autonoom mogelijk te maken zal in de hoofden van mensen namelijk eerst nog het nodige moeten veranderen. Of zoals de bekende econoom John Keynes het ooit verwoordde: “Het probleem ligt niet in het ontwikkelen van nieuwe ideeën, maar in mensen de oude te laten vergeten.”
Verkleinen risico’s, vergroten verkeersveiligheid
“Slimme technologie is steeds vaker terug te vinden in auto’s. Deze technologie helpt risico’s te verkleinen en de verkeersveiligheid te vergroten”, legt Karin Bos uit, directeur Schade Particulieren bij Achmea. “Om dit te kunnen realiseren is het allereerst noodzakelijk om kennis te delen. Daarnaast moeten automobilisten bijvoorbeeld leren hoe ze slimme technologie in auto’s optimaal kunnen toepassen. Achmea wil dergelijke nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en veiligheid graag helpen vormgeven, zodat onze klanten ze straks onbezorgd kunnen omarmen.”