De Nederlandse betaaldienstverlener Adyen gaat alle buitenlandse betalingen van onder meer AliExpress verwerken. De overeenkomst heeft betrekking op alle betaaltransacties van Alipay buiten China zelf. Alipay denkt met de hulp van Adyen een nog betere gebruikerservaring te bieden aan consumenten en retailers. Aan schaalgrootte dus geen gebrek, nadat Adyen vorig jaar Amerikaanse gigant eBay ook al voor zich won.
Door de opkomst van de Chinese economie is de betaaldienst Alipay een speler van absoluut wereldformaat geworden. Waar in het Westen de term ‘consuminderen’ regelmatig valt, spreekt met in China liever van ‘consumeerderen’. Met meer dan een miljard potentiële consumenten alleen al op de thuismarkt beschikt Alipay over een sterke basis. Maar het bedrijf kijkt graag over de grens voor nog meer schaalgrootte. Daarvoor gaat het samenwerken met de Nederlandse fintech Adyen.
Om de zaken eerst nog even op een rijtje te zetten, Alipay zelf verkoopt niets. Alipay is de betaaldienst van platformen als AliExpress, Alibaba, Taobao en Tmall. Die vallen stuk voor stuk onder de auspiciën van Jack Ma, oprichter van de Alibaba Group. Ook buiten China groeien de bedrijven van de Alibaba Group hard. Om die groei te bestendigen en waar mogelijk te versnellen neemt Alipay Adyen in de arm. De contacten lagen er al, want beide bedrijven werken al samen in een select aantal Europese landen. De samenwerking wordt echter uitgebreid naar alle buitenlandse transacties.
Nog meer groei
“Adyens producten zijn gebouwd op snelgroeiende en beweeglijke bedrijven zoals Alibaba. Adyen levert real-time, data-driven en eenvoudig schaalbare betaaloplossingen. Met de hulp van de expertise van Adyen kan Alipay hogere authorisatie-ratio’s bewerkstelligen, met toenemend gebruiksgemak voor onze klanten. We kijken uit naar nog meer groei, samen met Adyen”, aldus Clara Shi in een verklaring, Head of Financial Institution Strategic Partnership bij Alipay.
Uitbreiding van de samenwerking met Alipay betekent voor Adyen een nieuwe stap op weg naar wereldwijde dominantie. Vorig jaar sloot het Nederlandse bedrijf al een overeenkomst met eBay, waarmee het PayPal de loef afstak. Zolang Adyen de schaalgrootte kan bolwerken zal het er meer en meer van gaan profiteren. “Bij Adyen willen we het complexe weghalen uit het betaalproces”, zegt Warren Hayashi, hoofdverantwoordelijke voor Adyen in de regio Asia-Pacific Onze oplossingen zijn gemaakt voor snelgroeiende wereldspelers, zoals Alibaba, die een frictieloze en uniforme ervaring voor hun klanten beogen.