Via de hashtag #opgetrommeld vragen Mastercard en het World Food Program vandaag aandacht voor schoolmaaltijden in ontwikkelingslanden. Voor elke foto met een broodtrommel op Facebook of Instagram doneert Mastercard per kind een hele week schoolmaaltijden.
Er wordt regelmatig gekscherend gedaan over Nederlanders en hun broodtrommeltje of hun zakje met boterhammen die ze mee naar school of werk nemen. Het staat symbool voor een soort soberheid waar men in meer bourgondische landen om lacht. Brood meenemen naar school is zo vanzelfsprekend dat men er niet bij stilstaat dat voedsel lang niet overal zo toegankelijk is. Daarom vraagt Mastercard uitgerekend op World Food Day aandacht voor specifiek schoolmaaltijden in ontwikkelingslanden. Het Amerikaanse betalings- en technologiebedrijf trekt samen met het World Food Program van de Verenigde Naties.
#opgetrommeld
Mastercard wil de aandacht genereren door op te roepen foto’s met broodtrommels te delen op sociale media Facebook en Instagram. Daarvoor moet men de hashtag #opgetrommeld gebruiken. Naast het genereren van aandacht doet Mastercard een donatie per gedeelde foto. Het bedrijf doneert per foto een hele week schoolmaaltijden voor een kind. De #opgetrommeld-actie loopt van 28 oktober tot eind november.
“De weg naar financiële zelfstandigheid begint in de schoolbanken”, aldus Marene Arnold, marketing & communicatiedirecteur bij Mastercard Nederland. “Met deze actie willen we samen met het World Food Programme heel Nederland bewustmaken van het belang van schoolmaaltijden om kinderen te stimuleren naar school te gaan. Daarmee geven we kinderen meer kans om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen.”
Liefdadigheidsdiner
Het #opgetrommeld-initiatief is niet het enige waarmee Mastercard deze week aandacht vraagt voor voedsel in ontwikkelingslanden. Samen met restaurantgids Gault & Millau organiseert Mastercard voor het tweede jaar op rij een liefdadigheidsdiner. Op 2 december vindt het diner plaats, met onder meer een veiling en een loterij waarvan de opbrengsten In aanloop naar deze avond doneert Mastercard voor iedere Mastercard-betaling in Gault & Millau-restaurants een hele week aan schoolmaaltijden