Betalen met wearables is bezig aan een stevige opmars, in het bijzonder in Nederland. Nederlanders zijn goed voor maar liefst een derde van alle transacties met wearables en daarmee steken zij met kop en schouders uit boven inwoners uit andere landen. In het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Rusland is betalen via wearables ook in opmars.
In de basis kan een wearables van alles zijn. Een horloge, een ring, een zonnebril of zelfs een knoop aan je jas. Zolang er maar een NFC-chip in verwerkt zit kan het dienen als betaalmiddel. De veelzijdigheid en het gemak liggen ten grondslag aan het succes van wearables. Tekenend is dat het aantal van zulke transacties in 2018 acht keer zo hoog als het jaar ervoor, zo meldt betaal- en technologiebedrijf Mastercard.
Nederland aan kop
Nederland loopt voorop in de adoptie van wearables. Een derde (33%) van alle wearable-transacties in Europa werd gedaan door Nederlanders, wat gelet op het relatief lage aantal inwoners veelzeggend is. Ook in het Verenigd Koninkrijk (18%), Zwitserland (8%) en Rusland (7%) zijn wearables in toenemende mate populair. Mastercard maakt daarbij geen onderscheid tussen actieve en passieve wearables. Het verschil is dat bij een actieve wearable (met batterij) de code op het voorwerp wordt ingetikt en bij een passieve (zonder batterij) de code op het pinapparaat wordt ingevoerd.
“De Nederlandse consument is op zoek naar snellere en gemakkelijkere manieren van betalen”, aldus Arjan Bol, country manager van Mastercard in Nederland. “Bij Mastercard zien we dan ook dat de adoptie van nieuwe betalingsmogelijkheden zeer snel gaat, zolang de technologie en aanbieder vertrouwd zijn. Het is opmerkelijk om te zien hoe makkelijk consumenten nieuwe betaaltechnologieën integreren in hun digitale levensstijl. Wearables geven gebruikers meer gemak en snelheid, terwijl ze tegelijkertijd vertrouwen en veiligheid bieden.”
Mode-accessoire
Waar wearables tot één of twee jaar geleden misschien nog voor de ietwat zonderlinge techneuten waren, zijn ze inmiddels doorgedrongen tot de massa. Niet alleen financieel dienstverleners spelen erop in, ook modemerken springen op de kar. Volgens Mastercard draagt inmiddels één op de vijf volwassenen een smartwatch of fitnesshorloge. Bekende voorbeelden zijn er van onder meer Apple, Garmin of Fitbit.
Nederland als Europees koploper, wat betekent dat internationaal? Men zou verwachten dat in Noord-Amerika of Azië het aantal transacties nog veel hoger ligt, maar niets is minder waar. Alleen in Australië werd meer afgerekend met een smartwatch dan in Nederland. Europa loopt als geheel sterk voor op de rest van de wereld. Vergeleken met Noord-Amerika lag het aantal wearable-transacties in Europa twintig keer hoger, wat ertoe leidt dat in de top tien acht Europese landen terugkomen.