Rabobank, accountantsorganisatie BDO en Erasmus Centre for Family Business (ECFB) willen met een nieuwe leerstoel bijdragen aan kennis en ontwikkeling voor familiebedrijven. De eerste samenwerking tussen de drie partijen stamt al uit 2016 en wordt nu geïntensiveerd in de vorm van een leerstoel. Pursey Heugens – hoogleraar organisation theory, development, and change – zal de leerstoel bekleden.
Het woord familiebedrijf heeft eigenlijk zelden of nooit een negatieve bijklank. Ze staan symbool voor continuïteit, tradities en betrokkenheid. Vaak associeert men het woord met midden- en kleinbedrijven, maar ook bedrijven als bierbrouwer Heineken, autodealergroep Pon of supermarktketen Jumbo vallen onder de noemer. Eningszins afhankelijk van de definitie telde Nederland in 2019 in totaal zo’n 275.000 familiebedrijven, waarmee het de dominante bedrijfsvorm is in het land.
Wetenschappelijke basis
Natuurlijk hebben familiebedrijven ook valkuilen, vooral in de besluitvorming over de toekomst. Tradities kunnen bijvoorbeeld ook een rem op innovatie zijn en opvolgingskwesties kunnen leiden tot conflicten waarbij de emoties hoog oplopen. Rabobank stelt dat familiebedrijven het verdienen om terug te kunnen vallen op een partij die goed naar hun situatie luistert en hen helpt bij het maken van de beste keuzes. Keuzes die niet gebaseerd zijn op emotie, maar op wetenschappelijk onderzoek.
“In gesprekken met familiebedrijven merken wij dat het delen van nieuwe inzichten en kennis zeer wordt gewaardeerd”, aldus Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank. “Vooral het kunnen leren van de ervaringen van andere familiebedrijven en de praktische toepasbaarheid van wetenschappelijk onderzoek vinden zij een waardevolle toevoeging aan onze vertrouwensrelatie. Met de nieuwe leerstoel versterken wij dit.’’
Lange termijn
Rabobank trekt samen op met accountantskantoor BDO en het ECFB. Gedrieën willen zij een leidende rol vervullen voor familiebedrijven. De eerste samenwerking startte vier jaar geleden en leidde inmiddels tot onderzoeksrapporten over gedeelde waarden binnen een familiebedrijf, kansen van internationalisering de rol als werkgever. Pursey Heugens: “Voor familiebedrijven zijn dat niet altijd de eerste thema’s die besproken worden. Dergelijk onderzoek kan bedrijven helpen om zich aan te passen aan de eisen van de huidige tijd, en tegelijk na te denken over hun concurrentiekracht op de lange termijn. Daarom kiezen we ook altijd voor thema's die aansluiten bij de actuele stand van de economie.”