Digitale bank Aion start in België

03 maart 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

België is een nieuwe bank rijker, genaamd Aion. Aion is een afgeleide van de Belgische tak van het Italiaanse Banca Monte dei Paschi, dat anderhalf jaar terug op eigen benen kwam te staan met behulp van een Amerikaanse kapitaalinjectie. Aion wil de concurrentie aangaan met zowel de gevestigde orde als digitale nieuwkomers. Met een regulier abonnement van €19 per maand lijkt de bank voorshands niet één van de goedkoopste. 

Met de lancering van Aion is het Europese bankenlandschap nog weer een stukje drukker geworden. In de Belgische winkelstraten zal het zinloos zoeken zijn naar Aion, want de bank opereert volledig digitaal, met een app als primair contactpunt. Naast reguliere bankdiensten als betalen en sparen, komt Aion met diensten als een digitaal kasboek, vermogensbeheer en zoekt het automatisch naar betere spaaralternatieven. 

De uitdaging waar veel nieuwe banken voor staan is hoe ze geld gaan verdienen. Er zijn verschillende verdienmodellen in gebruik onder de meer gevestigde namen onder de nieuwkomers, maar allemaal moeten ze zich invechten in de markt. Dat dat nog niet zo makkelijk is bleek onlangs toen het Duitse N26 zich terugtrok uit het Verenigd Koninkrijk, officieel vanwege brexit maar naar verluidt toch zeker ook vanwege een uiterst concurrerende markt.  

Vlak tarief

Bij Aion is men vol vertrouwen dat ze consumenten zullen aanspreken. “Aion heeft als missie bankieren te veranderen. In plaats van dat we de winst per klant willen maximaliseren of proberen te ‘upsellen’, hanteert Aion een vlak tarief om er zeker van te zijn dat alles gebeurt met het oog op de klant”, aldus de uit Polen afkomstige CEO Wojciech Sobieraj.

Het principe van een vlak tarief kent zowel voor- als nadelen. Los van verzekerde inkomsten kan in theorie inderdaad alle aandacht naar het klantbelang gaan en voorkomt het de prikkel om klanten iets in de maag te splitsen waar vooral de bank zelf beter van wordt. Aan de andere kant kan het ook tot een zekere vorm van luiheid leiden onder het personeel. Immers, of iemand nu veel of weinig moeite doet voor een klant, die betaalt toch het vaste tarief. Veel draait dan om de innerlijke motivatie van de medewerkers.

Geen onverwachte kosten

De meeste neobanken bieden een gratis rekening aan, vooral om klanten te lokken. De kosten voor een ‘regular partnership’ bij Aion zijn echter €19 per maand. Per maand, ja. Daar zit volgens Aion alles bij in, van onbeperkt geld opnemen tot commissieloos omwisselen naar andere valuta. En dat mag ook wel, want met die prijs zit Aion op hetzelfde niveau als veel ‘gewone’ banken voor een heel jaar rekenen. En het is ook weer niet dat die alleen maar basisdiensten als sparen en betalen aanbieden. Het feit dat consumenten bij Aion niet verrast kunnen worden door onverwachte kosten zal bij velen op sympathie kunnen rekenen. Of die sympathie €19 per maand waard is zal de tijd leren. 

De Belgische zakenkrant De Tijd stelde Aion nog de vraag of zij niet wat laat arriveren ‘op het feestje’ om nog verschil te kunnen maken. Daarop antwoordt men: “Het verschil is dat technologische vernieuwing in ons DNA zit. Wij proberen altijd minstens zes maanden voor te zijn op de rest, terwijl de traditionele banken pas in actie komen als ze merken dat er concurrentie is.”