Inspelen op het massale gebruik van apps in het dagelijks leven is voor neobanken vooralsnog niet de meest succesvolle manier om business te genereren onder jongeren. De invloed van de ouders blijkt niet te onderschatten. Het overgrote deel van de jongeren bankiert bij een bank die ouders voor hem of haar hebben gekozen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van adviesbureau Capco.
De huidige generatie jongeren wordt ook wel ‘Generatie Z’ genoemd. Het is de groep die geboren is in de tweede helft van de jaren 90, opvolgers van de ‘millennials’. Zij zijn de eersten die zich geen wereld zonder internet en smartphones meer kunnen voorstellen en vermoedelijk verdwalen als ze met alleen een kaart naar Frankrijk moeten rijden. Al van jongs af aan zijn zij omringd met digitale mogelijkheden. Dat betekent echter niet dat ze als een blok vallen voor puur digitale banken.
Echo van ouders
Volgens adviesbureau Capco is de bancaire voorkeur veelal een echo van de voorkeur van hun ouders. Dat is in de basis niet eens heel verrassend. Vaak al in de eerste levensweken vragen jonge ouders een bankrekening aan voor hun pasgeboren spruit. En niet heel verrassend doen ze dat bij de bank waar ze zelf ook al hun halve of hele leven klant van zijn.
Vooropgesteld is het onderzoek uitgevoerd onder meer dan honderd Britse jongeren. Er is echter weinig aanleiding om uit te gaan van enorme verschillen tussen Britse en andere Europese jongeren op dit gebied. Wel moet daarbij gezegd dat iets meer dan honderd eigenlijk te weinig is om het predicaat ‘representatief’ te krijgen. Van de ondervraagden zegt 71% dat hun ouders hun bank voor hun gekozen hebben. Men zou zich af kunnen vragen of het dan nog wel hun eigen keuze is dat ze bij die bank zitten, maar als het ze niet zou bevallen zijn er legio alternatieven om naartoe te gaan, alternatieven waar het gras volgens de aanbieders zelf vaak een stuk groener is.
De tweede motivatie – maar wel op een lichtjaar afstand – om voor een bank te kiezen is een uniek product- of dienstenaanbod. Hoewel elk merk zich natuurlijk wil onderscheiden als ‘beste’, ‘meest innovatieve’ of ‘meest klantgerichte’ zullen de verschillen in de praktijk niet zo groot zijn als marketeers jongeren willen doen geloven. Immers, als een partij een succesvolle dienst introduceert, dan zal de concurrentie snel volgen met iets soortgelijks. Op plaats drie volgt een niet nader bepaald startsaldo of een presentje als reden om klant te worden bij een bank. Een schamele 5% geeft aan vanwege de marketing voor een bepaalde bank te kiezen. De rest kan niet goed aangeven waarom ze bankieren waar ze bankieren.
Volgens Capco zijn er weinig signalen die wijzen op een massaal afscheid van de gevestigde orde. Volledig digitale banken als Revolut, Monzo of Starling weten amper 3% van de jongeren te overtuigen om voor hen te kiezen, ondanks de dreiging die ervan uitgaat. Om Generatie Z het hof te maken is het wellicht nuttig om terug naar de basis te gaan, zo stelt Capco. “Vergeet bij het in de markt zetten van producten en diensten voor Generatie Z niet om ook actief en direct richting de ouders te communiceren”, stelt onderzoek Harriet Webster van Capco. “De trend is dat steeds meer jongeren langer thuis blijven wonen, dat betekent dat ze hoogstwaarschijnlijk ook vaker met het ouders praten over financiële zaken.”